چکیده:
تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانوادههای دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود. 60 نفر از والدین که فرزندان آنها دارای علائم اختلال نقص توجه- بیش فعالی بودند، به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای خوشهای انتخاب شدند، سپس نمونهها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 7 جلسه مداخلات آموزش الگوی ارتباطی زوجین را دریافت کردند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل از دو پرسشنامهی عملکرد خانواده و علایم مرضی کودک در مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها نشان داد که برنامهی آموزش الگوی ارتباطی زوجین منجر به افزایش عملکرد خانواده و زیر مقیاسهای آن شامل ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، حل مشکل، همراهی عاطفی،کنترل رفتار و عملکرد کلی خانواده میگردد(05/0p
در نتیجه علایم اختلال نارسایی توجه بیش فعالی در کودکان این خانوادهها کاهش -
6/ یافت) 60 p< (. پژوهش حاضر نشان میدهد آموزش الگوی ارتباطی زوجین به والدین میتواند عملکرد خانواده و
زیر مقیاسهای عملکرد خانواده شامل ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، حل مشکل، همراهی عاطفی،کنترل رفتار
وعملکرد کلی آن را به صورت معنیداری افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانواده های دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی ارغوان شریعت <FootNote No="1" Text=" نویسنده مسئول : کارشناسی ارشد گروه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه اصفهان gmail.
com"/>، مختار ملک پور٢، امیر قمرانی 3 تاریخ دریافت :٩٣/٠٩/١١ تاریخ پذیرش :٩٤/٠٢/٠٨ چکیده تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانواده های دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی بود.
پژوهش حاضر نشان میدهد آموزش الگوی ارتباطی زوجین به والدین میتواند عملکرد خانواده و زیر مقیاس های عملکرد خانواده شامل ارتباط ، آمیزش عاطفی، ایفای نقش ، حل مشکل ، همراهی عاطفی،کنترل رفتار وعملکرد کلی آن را به صورت معنیداری افزایش دهد.
بنابراین اهمیت و ارزش تحقیق حاضر در این است که از طریق آموزش الگوی ارتباطی خانواده به آنها، بتوان عملکرد خانواده را بهبود بخشید و همچنین میزان علائم اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی را در کودکان سنین ٩-٤ سال کاهش داد.
درواقع چنانچه نتایج این تحقیق نشان دهد که میتوان با استفاده از آموزش الگوی ارتباطی به خانواده عملکرد آنها را بهبود بخشید، میتوان از این روش ها در کاهش میزان علائم اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی کودکان بهره جست .
آموزش الگوی ارتباطی زوجین به والدین ، میزان عملکرد کلی خانواده دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی سنین ٩-٤ سال را افزایش میدهد.
آموزش الگوی ارتباطی زوجین به والدین میتواند عملکرد کلی خانواده دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی سنین ٩-٤ سال را افزایش دهد.