چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی متغیرهای محیطی (ارتباط والد-کودک)، منبع کنترل و عملکرد تحصیلی به منظور تبیین افسردگی کودکان با اختلالنارسایی توجه - بیشفعالی بود. بعد از غربالگری کودکان مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی مقیاس های مدیریت رفتاری و تنیدگی والدگری به عنوان نشانگرهای مربوط به رابطه والد-کودک و مقیاس اختلالنارسایی توجه - بیشفعالی توسط مادران و آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و پرسشنامه افسردگی و منبع کنترل بر روی کودکان اجرا شد. تحلیل ضرایب همبستگی نشانگر ارتباط مثبت و معنیدار بین اختلال بعد نارسایی توجه و افسردگی بود؛ همچنین بین سه متغیر واسطه با افسردگی و بعد نارسایی توجه ارتباط معنیداری وجود داشت. تحلیل معادلات ساختاری نشانگر اهمیت متغیر ارتباط والد-کودک به عنوان متغیر میانجیگر رابطه بین اختلالنارسایی توجه و افسردگی بود. دو متغیر عملکرد تحصیلی و مکان کنترل نتوانستند به عنوان متغیر میانجی در الگو عمل کنند. یافتههای این پژوهش تایید کننده اهمیت ارتباط والد-کودک و والدگری در اختلال افسردگی کودکان با اختلالنارسایی توجه- بیش فعالیاست که باید در درمان و مشاوره این گروه از کودکان مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نقش میانجی ارتباط بین والد-کودک، منبع کنترل و عملکرد تحصیلی در رابطه بین اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی و افسردگی کودکان منصور حرفه دوست ١، اسماعیل خیرجو٢، مجتبی سلم آبادی <FootNote No="2" Text=" دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران (drherfedust@gmail.
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طبایی تهران"/>، زهرا فیض الهی ٤ ، نور 5 علی فرخی تاریخ دریافت :٩٣/٠٩/١٠ تاریخ پذیرش :٩٤/٠١/١٧ چکیده هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی متغیرهای محیطی (ارتباط والد-کودک)، منبع کنترل و عملکرد تحصیلی به منظور تبیین افسردگی کودکان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی بود.
بعد از غربالگری کودکان مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی مقیاس های مدیریت رفتاری و تنیدگی والدگری به عنوان نشان گرهای مربوط به رابطه والد-کودک و مقیاس اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی توسط مادران و آزمون عملکرد تحصیلی محقق ساخته و پرسش نامه افسردگی و منبع کنترل بر روی کودکان اجرا شد.
در این پژوهش ، پژوهش گران قصد دارند تا با روش تحلیل چند متغیری معادلات ساختاری به بررسی نقش واسطه متغیرهای عملکرد تحصیلی، ارتباط بین والد- کودک، و باورهای کنترل کودکان در ارتباط بین اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی با افسردگی بپردازند.
August, Realmuto, Crosby, &amp; MacDonald پرسش نامه نشان دهنده مدیریت رفتاری کم اثر بوده و با سطوح بالای تعارض کودک - والد و همچنین سطوح پایین انسجام و بیان گری خانواده مرتبط است .
A systematic review of parenting in relation to the development of comorbidities and functional impairments in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).