چکیده:
زمینه و هدف: رعایت نظام نامه اخلاق حرفه ای و رضایت مندی بیماران در حرفه پزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر کیفیت خدمات ادراک شده بر میزان رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان شهرستان ایلام انجام شده است. روش: این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بر روی 381 نفر از بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان شهرستان ایلام انجام شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوا، و همچنین پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و آزمون رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. ملاحظات اخلاقی: پس از بیان اهداف پژوهش، تاکید بر محرمانه ماندن اطلاعات، و جلب رضایت شفاهی بیماران جهت شرکت در پژوهش، پرسشنامه ها جهت تکمیل توزیع گردید. یافته ها: کیفیت خدمات اداراک شده در ابعاد قابلیت اعتماد، اطمینان دهی، همدلی، پاسخگویی و عوامل فیزیکی بر رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان شهرستان ایلام تاثیر مستقیم داشت (0/001=p). با افزایش سن مراجعه کنندگان رضایت مندی آنان افزایش یافت، اما با افزایش سطح تحصیلات و قرارگیری تحت پوشش بیمه تکمیلی رضایت مندی آنان کاهش می یافت. بر اساس تحلیل رگرسیون، بعد قابلیت اعتماد کیفیت خدمات ادراک شده نسبت به سایر ابعاد بیشترین تاثیر و بعد عوامل فیزیکی کم ترین تاثیر را بر رضایت مندی بیماران داشتند. بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که قابلیت اعتماد نسبت به سایر ابعاد دارای بیشترین اثر بر رضایت مندی بیماران می باشد. از این رو پزشکان با در نظرگرفتن حقوق و انتظارات بیماران می توانند از طریق ارتقای کیفیت خدمات، زمینه لازم را برای جلب رضایت مندی بیشتر آنان را فراهم آورند. همچنین لازم است تا پزشکان علاوه بر عمل به وظایف حرفه ای بر اساس حقوق و تکالیف، فضایل و ارزش های اخلاقی نظیر مراقیت، صداقت، دلسوزی و همدلی را در درمان بیماران مراجعه کننده مد نظر قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: کیفیت خدمات اداراکشده در ابعاد قابلیت اعتماد، اطمینان دهی، همدلی، پاسخگویی و عوامل فیزیکی بر رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان شهرستان ایلام تأثیر مستقیم داشت (٠٠٠١=p).
بر اساس تحلیل رگرسیون ، بعد قابلیت اعتماد کیفیت خدمات ادراکشده نسبت به سایر ابعاد بیشترین تأثیر و بعد عوامل فیزیکی کم ترین تأثیر را بر رضایت مندی بیماران داشتند.
نظر به اهمیت سلامت جامعه و نقش مهم پزشکان در حفظ و ارتقای آن ، مطالعه حاضر با هدف تحلیل کیفیت خدمات ادراکشده در مطب پزشکان شهرستان ایلام و تأثیر آن بر رضایت مندی بیماران انجام گرفته است تا بتوان با شناسایی عوامل تأثیرگذار بر رضایت مندی بیماران ، راهبردی های مناسبی در جهت جلب رضایتمندی آنان به منظور تداوم مراجعه و درمان و ارتقای سلامت اتخاذ نمود.
رتبه بندی ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات ادراکشده نشان داد که بعد پاسخگویی با کم ترین ضریب تغییرات در رتبه اول ، ابعاد همدلی، قابلیت اعتماد، اطمینان دهی و عوامل فیزیکی به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم قرار داشتند (جدول ٣).
بحث یافته ها نشان داد که ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات ادراکشده بر سطح رضایت مندی بیماران تأثیر دارند.
نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد، در میان ابعاد مختلف ، کیفیت خدمات ادراکشده ، بعد قابلیت اعتماد نسبت به سایر ابعاد اثر بیشتری بر سطح رضایت مندی بیماران داشت .
Patients satisfaction measurement in pre-hospital emergency medical services in Iran.
Defining Effective Factors on Patients' Satisfaction Referring to Dental Faculty in Babol University of Medical Sciences: A Principle Step to Socially Accountable.