چکیده:
انسان علاوه بر حق حیات ، دارای حقوق دیگری از جمله حق آزادی اسـت . بـر اساس این حق ، انسان نسبت به غیر خدا آزاد اسـت . حـق آزادی، ارمغـان ادیـان آسمانی و همه انبیاء الهی نیز بوده است ؛ در عین حال ، این مهم پذیرفته شده کـه جوامع انسانی بدون نظم و قانون نمیتواند پایدار و مستدام بماند. وجـود قـانون ضرورتی انکارناپذیر است هرچند سبب محدودیت آزادی انسان و تحدید دایـره عمل او گردد. جامعه بشری هیچ گاه فارغ از قانون و مباحث مرتبط با آن نبـوده است ؛ حتی در بدویترین جوامـع انسـانی نیـز قـانون ، چگـونگی حاکمیـت آن ، تخطی از قانون و ضمانت اجرای آن و... از جمله مسائلی بوده که همواره ذهـن اندیشمندان و رهبران آن جامعه را به خود مشغول نموده است . حضرت امام خمینی(ره ) به عنوان بنیانگـذار یکـی از مـدل هـای حکـومتی دوره معاصر در همه دوران حیات فکری و سیاسی خود بر قانون گرایی اصرار داشته و همواره در بیاناتشان تاکید فراوانی بر قانون گرایی و لزوم گردن نهادن به الزامـات قانونی داشته اند. دیدگاه های امام (ره ) درخصوص امنیت ، دارای دو ویژگی کـاملا جدای از هم است .از یک سو جنبه آرمانی امنیت جهان اسلام و مسـلمین جهـان برای امام مهم بوده و از سوی دیگر حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران و امنیـت ملی از اهم واجبات تلقی می شود.
Man In addition to the right of life has other rights such as the right of freedom. According to this right man is free from Non-God. Freedom right is the gift of all heavenly religions and all the divine religions. Yet it is accepted this issue that human societies without law and order cannot remain stable. The existence of law is an impossible necessity، although lead to confine man freedom and limitation of his action circle. Human society never graduated from the law and its related issues. Even in the most primitive human societies. Violated to law، including issues that always engaged the minds of scholars and community leaders. Depended on the progress of human societies from primitivism civilization toward modernity gradually evolved thinking of law and each of these communities in terms of government benefited these concepts to creating and expanding order in community and their domestic and foreign stability.
Imam Khomeini as the founder of one of the governmental model of contemporary period at his all political and intellectual life insisted on the law abiding and in his statements have always stressed on law abiding and the necessity of law abiding to legal requirements.
Imam views on security has two features which completely separated from each other: on the one hand idealistic aspects of security for the Islamic world and world Muslim was important to the Imam and on the other hand maintaining Islamic Republic of Iran considered as the acts.
خلاصه ماشینی:
"از یک سو جنبه آرمانی امنیت جهان اسلام و مسـلمین جهـان برای امام مهم بوده و از سوی دیگر حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران و امنیـت ملی از اهم واجبات تلقی میشود.
اسلام در راستای تدوین قوانین خود، به آزاد بودن افـراد در برخـورداری و بـه کـار انداختن استعدادها، لیاقت ها و تواناییهایشان تأکید نموده و بیان میکند که مردم مـی- توانند از این استعدادها بهره برداری نموده و به هر جایگاه و مقامی که خواستارند دست یابند؛ زیرا هیچ فرد یا گروهی دارای حق ویژه نیست و ملاک و معیار همان توانی است که فرد از خود نشان میدهد و البته راه رسیدن به چنین شرایطی این است که حکومـت به قانون عمل کند که به تبع آن مردم نیز به قانون عمل خواهند کرد(امام خمینی: ٢:٧ ).
از عمده ترین کلید واژه های اندیشه سیاسی حضرت امام – درکنار سـایر اصول ثابت و مولفه های اندیشه ای ایشان – وحدت گرائی مسلمین را میتـوان برشـمرد که با توجه به اهتمام ایشان به این مقوله مهم که به عنوان ابزاری اساسـی جهـت حفـظ اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران یاد میشود، به بررسی آن میپردازیم .
از سوی دیگر جنبه آرمانی امنیت جهـان اسـلام و حفـظ نظام جمهوری اسلامی ایران را مد نظر و توجه داشته اند و بـه ایـن ترتیـب امنیـت ملـی بـه معنای خاص کلمه در نگاه و توجه حضرت امام به امنیت نظام و جهان اسلام تبدیل گردید."