چکیده:
این مقاله مفهوم دانش پایگی اقتصاد و نقش آن را در حصول و پایداری توسعه مورد بحث قرار می دهد . با توجه به این که توسعه پایدار بنا به تعریف بایدمتضمن دست یابی به تولید سرانه بالاتر، اصلاح الگوی توزیع در آمد و بهبود محیط زیست باشد،این مطالعه به طراحی و تنظیم یک مدل تحلیلی کلان برای بررسی رابطه دانش پایگی با توسعه اقتصادی می پردازد. مدل مورد نظر با استفاده از داده های آماری جهانی موردآزمون وارزیابی قرار می گیرد یافته های تحقیق حاکی از آن است که در سطح جهانی، رابطه معنی داری میان توسعه اقتصادی و درجه دانش پایگی اقتصاد وجود دارد. از نتایج دیگر تحقیق، قابل تائید بودن کلی منحنی زیست محیطی کوزنتس در مقیاس جهانی است. در مورد توزیع درآمد نیز الگوی نظری کوزنتس تا حدودی مشهود است. این بررسی همچنین به تحلیل این فکر می پردازد که گسترش آموزش و تحقیقات علمی محض، به تنهایی برای ارتقای سطح توسعه یافتگی کافی نبوده و پیشرفت علمی واقتصادی، مستلزم تحول محیط اقتصادی در طول زمان، وکاربردی شدن دانش پیشرفته در متن زندگی اقتصادی، بویژه در فرایند جهانی شدن، تولید و تجارت است.
This paper proposes a structural model for the analysis of correlation between knowledge economy index and sustainable development across the world. An analytical model is devised for investigation of the role of the major factors in the process of development. The proposed structural model is calibrated using statistical data from the World Bank، and the United Nations for national economies across the world. Findings of the study indicate a significant correlation between the knowledge economy index( KEI )،and the sustainable development standard ( SDS ) in a large sample of world economies. According to findings of the model، we could also significantly validate the relevance of Kuznets' Environmental Curve .
In conclusion، it is argued that advancement of a knowledge based economy، requires an evolutionary improvement of economic environment in the course of globalization .
خلاصه ماشینی:
"اگر شاخصه های اصلی توسعه پایدار رادستیابی به تولید سرانه بالاتر، کاهش نابرابری در توزیـع درآمدو در عین حال اصلاح کیفیت محیط زیست معرفی کنیم ، این تحقیق در صدد آن است کـه پس از مطالعه رتبـه بنـدی دانـش پـایگی اقتصـاد درسـطح جهـان ، بـا طراحـی یـک مـدل تحلیلـی ________________________________________________________________ 1Knowledge (-based ) Economy چگونگی ارتباط میان شاخصه های توسعه پایدارو دانش پایگی اقتصاد را بررسی کند.
( Env ) ] با توجه به روابط فوق می توان نوشت : (6) ( Z ) = g ( KEI ) حال با توجه بروابط شماره (٤)و (٦)داریم : (7) ( SDS ) = h ( Z ) اکنون اگر بتوانیم یک رابطه رگرسیونی معنی داربـین متغیـر مربـوط بـه سـطح توسـعه یـافتگی اقتصاد ودرجه دانش پایگی آن به دست آوریم ، به طوریکه برای هر زمان معین داشته باشیم : (8) ( SDS ) = J ( KEI ) دراین صورت می توانیم نتیجه بگیریم که درجه توسعه یافتگی اقتصاد، که در مـدل مـااز براینـد مشترک سه متغیرمستقل مدل به دست می آید،به طورکلی به صورت تابعی ازشاخص دانش پایگی اقتصادقابل بیان است ، که به این ترتیب فرضیه اصلی تحقیق هم بـه صـورت اسـتقرائی قابـل اثبـات می شود."