چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله شناختی رفتاری و برنامه پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود انگیزش درمان افراد وابسته به مواد انجام گرفت.روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی و طرح آن پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. افراد دارای وابستگی به مواد که در نیمه اول سال 1394 به مراکز ترک اعتیاد شهر اردبیل مراجعه کردند، جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 60 نفر از این افراد به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و در این پژوهش شرکت کردند. در مرحله بعد اعضای نمونه در سه گروه مهارتهای مقابلهای شناختی رفتاری (20=n)، گروه پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن آگاهی (20=n) و گروه کنترل (20=n) به تصادف جایگزین شدند. سپس مقیاس مراحل آمادگی برای تغییر و اشتیاق درمان به عنوان پیش آزمون در هر سه گروه اجرا شد. در مرحله بعد، مداخلات درمانی روی گروههای آزمایشی اجرا و در نهایت هر سه گروه به مقیاس فوق به عنوان پس آزمون پاسخ دادند.یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون سه گروه در متغیرهای بازشناسی و گامبردای تفاوت وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که در افزایش بازشناسی دو روش درمان به یک اندازه موثر بودهاند ولی در گامبرداری درمان پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن آگاهی مؤثرتر بوده است.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه لزوم بکارگیری روش های آموزش مهارتهای مقابلهای شناختی رفتاری و برنامه پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن آگاهی را به عنوان روشهای مکمل درمان دارویی در افراد تحت درمان وابستگی به مواد پیشنهاد می کنند.
Objective: The current research was conducted in order to investigating effectiveness the triaing of cognitive behavioral coning skills and mindfulness based relapse prevention in improving the treatment motivation of people with substance dependency.
Method: The research method of this study was experimental and its design was pretest-posttest with control group. The whole people with substance dependency were referring to Ardabil centers of addiction treatment in the half of 1393 year، comprised statistical population of this research. Sixty people from this society were selected by cluster sampling and participated in this study. In the next stage، subjects were assigned randomly to three groups of cognitive-behavioral coping skills (n=20); mindfulness based relapse prevention (n=20) and control group (n=20). Then، the readiness to change and treatment eagerness conducted as pretest، in the next stage، therapeutic interventions were conducted on experimental groups. Ultimately، three groups responded to listed test as post test. The gathered data was analyzed by multivariate covariance and benferony post hoc tests.
Results: The results showed that there are significant differences between the scores mean of three groups in recognition and step taking. The results of beforeny test also showed that these methods were equally effective in recognition but in step taking، the mindfulness-based relapse prevention was more effective than cognitive-behavioral coping skills training.
Conclusion: The results of this study suggest the need to use methods of cognitive-behavioral coping skills and mindfulness based relapse prevention programs as complementary methods for the treatment of substance dependence.
خلاصه ماشینی:
"Carroll amp; Onken یا ســایر پیامدهای انتخاب شــده با مشــوق هایی تقویت میشــوند) (پتری ١، ٢٠٠٦)، مصــاحبه انگیزشــی ٢ (که در آن برای ارتقای انگیزش و تحت کنترل درآوردن ظرفیت فرد برای تغییر از یک ســـبک مصـــاحبه خاص و غیر داورانه ٣ اســـتفاده میشـــود) (میلر٤، ١٩٨٥) و درمان شـــنـاختی رفتـاری (کـه در آن برای کاهش مصـــرف مواد راهبردها و مهارت های خاصـــی آموزش داده میشــود) (کارول و همکاران ، ١٩٩٤؛ مارلات و جورج ٥، ١٩٨٤)، میباشــند.
Bowen, Chawla amp; Collins جدول ١: آماره های توصیفی مولفه های انگیزش درمان به تفکیک گروه ها و نوع آزمون مهارت های مقابله شناختی پیشگیری از عود مبتنی بر کنترل عضویت گروهی رفتاری ذهن آگاهی نوع آزمون انحراف - انحراف - انحراف - میانگین میانگین میانگین استاندارد استاندارد استاندارد بازشناسی ٢٣/٩٣ ٦/٥٧ ٢٧/١٠ ٦/٥٥ ٢٩/٠٦ ٥/٤٧ پیش - دوسوگرایی ١٤/٥٥ ٤/٢٧ ١٥/٧٠ ٣/٩٧ ١٥/٥٧ ٣/٥٤ آزمون گام برداری ٢٧/٧٠ ٧/٧٤ ٣٠/٥٢ ٨/٦٧ ٣٤/٠٦ ٤/٨٣ بازشناسی ٢٩/٢١ ٥/٣١ ٢٩/٨٦ ٦/٤٧ ٢٤/٢٣ ٧/٧٤ پس - دوسوگرایی ١٧/١٤ ٣/٦٣ ١٦/٠٦ ٤/٩٧ ١٤/١٥ ٣/٩١ آزمون گام برداری ٣٣/٦٤ ٨/٤٠ ٤٠/٠٦ ٤/١٩ ٢٣/٥٣ ٩/٧٨ برای بررســی تفاوت اثربخشــی میبایســتی از تحلیل کواریانس چندمتغیری اســتفاده شــود.
این نتـایج همســـو بـا نتایج کوبر و همکاران (٢٠١٠) و چینـاوه (٢٠١٢)، هـانـت و میگنوگنا (٢٠١٣)، روســـکالافل (٢٠١٣)، کراتنماچر و همکاران (٢٠١٤)، مــک گیلوکودی و همکــاران (٢٠١٥) و مظــاهری و همکــاران (١٣٨٥) مبنی بر اثربخشـــی آموزش مهارت های مقابله ای شـــناختی رفتاری و نتایج باون و همکاران (٢٠٠٩)، هیو و همکـاران (٢٠١٣)، ویتکیویتز و همکـاران (٢٠١٣) و گراو و همکاران (٢٠١٥) مبنی بر اثربخشـــی درمـان پیشـــگیری از عود مبتنی بر ذهن آگاهی بر پیامدهای منفی بالینی در درمان وابســـتگی بـه مواد میباشـــد."