چکیده:
در پژوهش حاضر به بررسی 300 چکیده مقاله از نشریات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روش پیمایشی- توصیفی و با استفاده از نمونه گیری کوکران در حوزه های پنج گانه علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، هنر و معماری، منابع طبیعی- کشاورزی و دام پزشکی بر اساس استاندارد چکیده نویسی ایزو 214 پرداخته شده است. ابتدا پژوهشگر با مطالعه استاندارد چکیده نویسی ایزو 214، نه معیار را در حوزه محتوا و سبک چکیده ها مشخص کرده و سپس با تهیه سیاهه وارسی به بررسی هر مقاله پرداخته است. امتیاز هر معیار در مقاله با عدد صفر برای عدم انطباق و با عدد 1 در صورت انطباق کامل تعیین شده است. پس از بررسی، امتیاز کل نشریه از نظر انطباق با معیارهای استاندارد جهانی ایزو 214 محاسبه شده که یافته ها حاکی از آن است که پیروی نشریات مورد بررسی از استاندارد ایزو 214 در مجموع 66/88 است. همچنین معیار جایگاه چکیده، استفاده از افعال معلوم و پرهیز از اختصارات به میزان 100 درصد در کلیه چکیده مقالات مورد بررسی لحاظ شده است. پس از آن، بیان هدف پژوهش با 95 درصد و استفاده از ضمایر سوم شخص با 94 درصد، بیان نتایج با 79 درصد و ذکر روش پژوهش با 55 درصد در مراتب بعدی قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 2- الگوی ارائهشده از سوی نشریات برای نگارش چکیده مقالات در نشریات مورد بررسی به تفکیک عنوان نشریه کلیدواژه تعداد کلمات بیان نتایج روش پژوهش بیان هدف عنوان نشریه 150 مطالعات تاریخ اسلام 5تا7 150 پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی 6 200-150 متنشناسی ادب فارسی 5 150 پژوهشهای راهبردی سیاست 3تا7 250 مطالعات انقلاب اسلامی 5تا10 250-150 پژوهشهای انسانشناسی ایران 6 150 رسانه 4تا6 170 مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی تحقیقات علوم قرآن و حدیث 150 معرفت ادیان 5 120 فلسفه دین 5تا10 150-100 حقوق تطبیقی 250 پژوهشهای نوین روانشناختی 200-150 مشاور شغلی و سازمانی 4تا6 100 نامه آموزش عالی 5تا8 150 رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی 3تا6 300 پژوهش و برنامهریزی روستایی 4تا6 300-250 مطالعات و پژوهش شهری- منطقهای راهبرد اقتصادی 3تا5 250 مطالعات حسابداری و حسابرسی 250 - 200 پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی مدیریت فردا 5 200 صنایع الکترونیک سازه و فولاد 3تا5 250 صوت و ارتعاش 5 200-150 پژوهشنامه زلزلهشناسی و مهندسی زلزله 5 10سطر مدیریت آب و آبیاری 5 300 مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی 3تا7 250 تحقیقات غلات 250 نامه انجمن حشرهشناسی ایران 250 پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی نیوار 6 250 اکو فیتوشیمی گیاهان دارویی 3تا5 11سطر محیطشناسی 4تا6 200 هنرهای نمایشی و موسیقی 3 تا 7 250 پژوهشهای تربیتی 3-4- میزان همخوانی الگوی ارائه شده توسط نشریه با عناصر تعیین شده در استاندارد ایزو 214 با توجه به سیاهه وارسی تهیه شده از معیارهایی محتوایی استاندارد ایزو 214، این معیارها شامل نه گزینه و عبارت از بیان هدف، روش پژوهش، بیان نتایج، جایگاه چکیده، تعداد کلمات، استفاده از افعال معلوم، استفاده از ضمایر سوم شخص، پرهیز از اختصارات و وجود کلید واژه هستند."