چکیده:
زیبایی از دوره کهن تاکنون تعاریف گوناگونی داشته است. مساله این پژوهش پرسش از معیار تعریف زیبایی در دوران معاصر است. فرض بر این است که تعریف زیبایی در دوره معاصر از محدودیت های زیبایی ابژکتیو و سوبژکتیو رها شده است. در مرحله اول برای پاسخ به این پرسش، با روش تحلیل محتوا تلقی از زیبایی در دوره های مختلف از منظر متفکران مهم عرصه زیباشناسی در دو گرایش ابژکتیو و سوبژکتیو بررسی شده است. در مرحله بعد نشان داده شده که تعریف زیبایی در هنر معاصر به رویداد و امر نو گرایش یافته است. در آرای متفکران معاصر زیبایی از تعین های ابژکتیو و سوبژکتیو می رهد. برای نمونه در نظر هایدگر، زیبایی همان آشکارگی هستی و حقیقت است که رخ می دهد. در مورد فلسفه و زیباشناسی معاصر فرانسوی به جای زیبایی؛ نومایگی، امر هراس آور و غریب یا «رویداد» نشسته است. رویداد را از هم پاشاندن اقتضائات سازمان بصری فرض گرفته ایم که در کنش هر هنرمندی به نحوی تحقق می یابد و متعاقبا زیبایی نیز به طور متفاوتی تعریف می شود. در این راستا با نظر به اجراهای اورلان هنرمند معاصر فرانسوی نشان می دهیم که هنرمند معاصر تجربه امور غریب جهانی از هم پاشیده را از سر می گذارند و زیبایی فاصله گرفتن از جهان آشنای روزمره است.
Beauty has different types of definition in the history of aesthetics. Objective beauty stems from plato’s point of view. Kant and Nitzsche were pioneers in proposing subjective beauty and Heidegger`s definition of beauty as event is so fundamental in contemporary philosophy. French philosophers drew inspiration from Heidegger to provide new definition for beauty and it`s criterion. Levinas played an important role in breaking definition of beauty from ordinary world. He defined art and beauty in relation to ambiguity and exotisme. Contemporary artist، Orlan with her surgeries struggles the conventions of ideal beatuy. She also separates her way from stereotypes، images and cliches in video games، TV and magazins and criticises women for being object of men and artist`s gaze. Through her controversial performance/surgeries she transformes herself to a moving sculpture who has a strange face; for example، she implanted two prosthesis in two side of her forehead instead of cheekbones which seemed like horns. Thus، ideal and subjective beauty has converted to an strange and exotic event. This event is exterior to the circle of visual requirements of artistic systems and rules.