چکیده:
ورزش حرفــه ای بــه دلیــل مخاطبــان پرشــمار، واکــنش هــای گونــاگونی را برمی انگیزد و دامنه ی تاثیر آن بر لایـه هـای اجتمـاع ، دامنگیـر اسـت . بـر ایـن اسـاس سـوال اصـلی نوشـتار ایـن اسـت کـه چگونـه ورزش و ورزشـکاران میتوانند بر هویت جمعی مردم یک کشور یا شهر نقش و تاثیر داشته باشـند؟ روش تحقیق ، مصاحبه با گروه های کانونی (بحث متمرکز) است . مصـاحبه هـا در هفت گروه صورت گرفت و نمونه آماری این پژوهش هم بدین گونه بود که در هر گروه ٦ نفر براساس متغیرهای سن ، جنسیت و آشنایی به ورزش هـای سنتی و مدرن به صورت هدفمند و غیرتصادفی انتخاب شدند. یعنـی جمعـا ٤٢ نفر (٢٤ نفر مرد و ١٨ نفر زن ) مصاحبه شـدند. سـپس بـرای تفسـیر جمـلات کلیدی تلخیص شده از مصاحبه ها، ابتدا از کدگذاری باز و سپس از کدگـذاری محوری و گزینشی استفاده شـد. نتـایج مقالـه نشـان داد کـه ورزش از جملـه عوامل تاثیرگذار بـر هویـت جمعـی اسـت ؛ بـه طـوری کـه موفقیـت در ورزش قهرمانی (سطوح داخلی و بـین المللـی) مـی توانـد باعـث تقویـت هویـت جمعـی (شهری و ملی) در شهروندان کرج شود.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٥: عبارت های دسته بندی شده براساس کدگذاری محور استراتژی استراتژیهای دولت ها و مدیران در ورود به ورزش در راستای تقویت هویت جمعی - برای کنترل امور - احیاء ملی گرایی - نفوذ در بین نوجوانان و جوانان - ایجاد روحیه ی جوانمردی در جامعه - کاهش تعارضات موجود - هدایت افکار عمومی - افزایش مشارکت سیاسی - توضیح و تشریح مخالفت ها - اصلاح فرهنگ نامناسب - برای کسب شهرت - یکپارچگی ملی - تغییر نگرش مدیران - بازنگری قوانین و نوشتن قوانین جدید - انگیزه های انتخاباتی - ابزاری مهم برای تصویرسازی ملی - تقویت رسانه های ورزشی سازنده - افزایش توان الگوسازی - ترویج ایدئولوژی سیاسی - افزایش شناخت و آگاهیهای مردمی - انجام آسیب شناسی عمیق - ایجاد حس مشترک - ارتباط ورزش و هویت های فراملی 89 - تمایز خود با سایر جوامع - تقویت دستگاه های نظارتی - پیاده سازی برنامه های بهبود سطح فرهنگ - استفاده از قهرمانان ملی از هر منطقه - یاد دادن قواعد زندگی اجتماعی - سازگاری با جامعه و مرزبندی ها - ایجاد شادی و نشاط - نشان دادن کشوری صلح پذیر - نشان دادن توسعه اقتصادی و انسانی - حفظ آداب و رسوم دیرین - تأثیرگذاری نرم و بلندمدت - منزلت بین المللی - از بین بردن شکاف بین دولت و ملت - توزیع پرچم و نمادگرایی کدگذاری گزینشی استراتژی ها براساس مؤلفـه هـای اقتصـادی ، سیاسـی/ مـدیریتی، فرهنگی و اجتماعی یافته ها نشان داد که ١٣ درصد از استرتژی های دولت هـا و مـدیران در ورود بـه ورزش در راسـتای تقویـت هویـت جمعـی، فرهنگـی اسـت ، ٤٦ درصـد مدیریتی، حمایتی و سیاسی، ٦ درصد اقتصادی و ٣٥ درصد اجتماعی است ."