چکیده:
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی اثربخشی آموزش تمرین های ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش بررسی: در این تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 کودک 10-7 ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تبریز به صورت تصادفی-خوشه ای انتخاب و براساس سن و بهره هوشی همتاسازی شدند و در دو گروه آزمایش (گروه تمرین ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک) و یک گروه کنترل قرارگرفتند. برنامه های تمرینی در 9 هفته و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه انجام گرفت. قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پیش آزمون و پس آزمون به انجام رسید. به منظور سنجش رشد حرکتی از آزمون اولریخ-2 (2000) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 18 در سطح معنی داری 0.05>P انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که دو گروه آزمایش (گروه تمرین های ادراکی-حرکتی و گروه برنامه حرکتی ریتمیک) در مهارت های جابه جایی و کنترل شیء نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند (0/05≤P) و تفاوت بین دو گروه آزمایشی با یکدیگر معنادار نبود (0/05≤P) . در مهارت های کنترل شیء، گروه تمرین ادراکی-حرکتی نسبت به دو گروه برنامه حرکتی ریتمیک و کنترل تاثیر بیشتری بر رشد این مهارت ها داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، برنامه های آموزشی مورد استفاده می توانند تجربه حرکتی مناسبی برای کودکان باشند. این برنامه ها می توانند در مدارس با ایجاد فرصت مناسب و ارائه تکالیف متناسب برای تمرین و رشد مهارت های حرکتی استفاده شوند.