خلاصه ماشینی:
"»6 اما مشکل آن است که هیچ معیار روشنی که برای عموم قابل تشخیص باشد تا به مدد آن صفات ذاتی را از عرضی و هسته را از پوسته تمییز دهیم،در اختیار نداریم؛بههمیندلیل، هیچکدام از شیوههای ارائهشده برای این تفکیک،رضایتبخش به نظر نمیرسد،گاهی این تمایز همچون تمایزی میان ویژگیهای مشترک همه مصادیق یک پدیده و ویژگیهایی که در میان مصادیق آن پدیده متفاوتند، تفسیر شده است؛برایناساس در قرن پنجم وینسنت اهل لرینز عناصر ثابت و ذاتی ایمان را«آنچه همهجا،همیشه و همهکس بدان باور دارند»،دانست.
7بهاینترتیب ذات سنتی دینی،چنانکه در بند پیشین ذکر شد،نهتنها آن چیزی است که منحصرا میان همه مصادیق آن سنت مشترک است،بلکه این ذات همچنین میتواند آن دسته از عناصر ایمانیای باشد که مومنان آنها را دارای اهمیت بنیادی میدانند و لذا تفسیر مجدد یا اصلاح آنها را جایز نمیشمارند.
بنابراین،هویت سنت دینی را که در بستر این گفتوگوی گستردهتر شکل گرفته است نباید فقط در اعتراف مسیحیان به پدیده حضرت مسیح(ع)یا اعتراف مسلمانان به وحی نازل شده بر حضرت محمد[ص]،به عنوان مبدا ثابت سنت دینی آنها جستوجو کرد،بلکه هویت سنتی دینی را باید در شناخت آن بهعنوان کانون اصیل معنای وجود انسانی دانست.
اینک میتوان چنین نتیجهگیری کرد که وحدت و هویت سنتی دینی،در پیوستگی داستانوار فرآیند تاریخی تفسیر کردن نهفته است،فرآیندی که به مجموعههای به هم پیوستهای از رویدادها اشاره میکند؛این رویدادها گویای تاثیر حضرت عیسی مسیح یا حضرت محمد[ص]هستند و مسیحیان یا مسلمانان این دو را مبدا ثابت سنت دینی خود و نیز کانون اصیل معنای وجود انسانی میدانند."