خلاصه ماشینی:
چنانچه خود خواهان مکاتبهمستقیم با نگارنده هستید با آدرس زیر تماس برقرارکنید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدیریتریسک استراتژیک نویسندگان:دکتر آلن ورینگ و حسن مهدیزاده (به تصویر صفحه مراجعه شود)اشاره: در این مقاله سعی شده ریسکهای استراتژیککه میتواند بطور جدی استراتژی یک سازمانتجارتی و یا حتی وجود خود سازمان را بهمخاطره اندازد مورد بحث و مداقه قرار گیرد.
اینریسکها فقط شامل ریسکهای تجارتی مثلتصمیم به اجرای یک استراتژی سرمایهگذاریمهم،بازاریابی و یا حتی تولید محصول جدیدنیست،بلکه ریسکهای واقعی مقل وقوع سانحهمهم در سازمان،آلودگی محیط زیست و حتیجاسوسی صنعتی را نیز در برمیگیرد،ضمناوظیفه مدیران را در اینگونه مواقع واستانداردهای لازم مثل 0009 OSI و نهایتا یکچارچوب استراتژیک برای مدیریت ریسک را نیزمشخص میکند.
از طریق مدیریت صحیح میتوان وقوعسوانح و خطرات احتمالی و ریسک وابسته به آنرا طوری کنترل کرد که هم احتمال وقوع و هم درمواقع لزوم اثرات واقعی خرابیها و ضررهای ناشیاز آن را کاهش داد.
ریسک واقعی معمولا مربوط بهسانحهای میباشد مثلا در امر بهداشت،ایمنی،محیط زیست و امنیت در محیط کار بهترین راهاز طریق مدیریت صحیح میتوانوقوع سوانح و خطرات احتمالی وریسک وابسته به آن را طوری کنترلکرد که هم احتمال وقوع و هم در مواقعلزوم اثرات واقعی خرابیها و ضررهایناشی از آن را کاهش داد.
چهارچوب مدیریت ریسک مدیریت ریسک استراتژیک سه معنیمختلف استراتژیک را در برمیگیرد: اول:همان شناخت ریسکهای استراتژیک&%05909DATG059G% است(که در بالا به آن اشاره شد) دوم:روش برخورد استراتژیک با مسئلهریسک و مدیریت آن است(یعنی تدویناستراتژیهای لازم) سوم:مدیریت ریسک در بالاترین ردهسازمانی یعنی رده استراتژیک روش برخورد استراتژیک با مدیریت ریسک،که معمولا بخاطر سیاست انجام کار،در بالاترینرده سازمانی انجام میگیرد بیشتر شامل انتخاببهترین مجموعه از استراتژیهای زیر میباشد: 1-اجتناب از ریسک(بطور مثال جلوگیریاز انجام یک فعالیت ریسکپذیر) 2-کاهش ریسک یا کنترل زیان حاصل از آن(که معمولا شامل در نظر گرفتن ریسکهایخطرناک در سازمان و برنامهریزی مناسب برایکاهش آنها تا آنجائی که امکان داشته باشد).