چکیده:
طرفداران ادوار تجاری حقیقی بر نقش عوامل حقیقی چون چرخههای اشتغال و تکنولوژی در ایجاد ادوار تجاری تاکید دارند. در پژوهش حاضر به بررسی آثار چرخههای این عوامل در ایجاد ادوار تجاری در ایران برای دوره 1393-1338 پرداخته شده است. لذا ابتدا با استفاده از فیلتر هودریک پرسکات چرخههای مورد نظر استخراج شده و سپس با استفاده از مدل مارکوف سوئیچینگ به آنالیز آن پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که اول اینکه چرخههای تجاری در ایران در طول دوره مورد بررسی نامتقارن بوده و دوم اینکه چرخههای رونق نسبت به چرخههای رکود از شدت بیشتری برخوردار بودهاند. در ادامه نتایج حاکی از آن است که چرخههای انباشت سرمایه، اشتغال و بهرهوری به ترتیب متغیرهایی موخر، پیشرو و همزمان بوده و هر سه متغیری موافق ادوار تجاری بودهاند. نتایج آزمون علیت هیسائو نیز نشان داد که چرخه انباشت سرمایه و ادوار تجاری علیتی دو طرفه دارند اما برای دو متغیر دیگر علیت تنها از سوی ادوار تجاری به طرف دو متغیر چرخه اشتغال و چرخه بهرهوری وجود دارد. لذا در مجموع نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت متغیرهای طرف عرضه در نوسانات تولید است و تاکیدی بر اهمیت این سه متغیر در مدیریت ادورا تجاری دارد.
Proponents of real business cycles emphasize the roles played by employment and technological cycles in creation of these business cycles. This study attempts to examine the effects of these cycles on creation of business periods in Iran during 1959 – 2014 period. To this end، first target cycles were extracted via Hodrick–Prescott filter and then these cycles were analyzed by employing Markov switching multifractal model.The results revealed that business cycles in Iran were asymmetric in the studied period and booming cycles were stronger and longer compared to recession cycles. They also revealed that capital accumulation، employment and productivity cycles were dependent، leading and concurrent variables، all three favoring the business cycles.Hsiao's Granger causality test also showed that capital accumulation cycles and business cycles had mutual causality. However، business cycles had unilateral causal relationships with two other variables. Therefore، generally speaking، the research findings indicate the significance of supply side variables in production changes and highlight the importance of these three variables in managing business cycles.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت این نظریات در اندیشه محققان معاصر، 28 Krugman 29 Akerlof 30 Stiglitz 31 New Keynesian پژوهش های فراوانی در این حیطه صورت گرفته است که در ادامه به مروری بر برخی از آنها پرداخته میشود: فارزانا٣٢ و همکاران (٢٠١٥) به بررسی ادوار تجاری با رویکرد تابع تولید برای کشور پاکستان در طول دوره ١٩٧٣ تا ٢٠٠٨ نموده اند.
لذا از آنجایی که هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر چرخه های متغیرهای تابع تولید بر ادوار تجاری در ایران است ، بنابراین ابتدا باید چرخه های متغیرهای مورد نظر استخراج شده و سپس به تحلیل آنها پرداخته شود.
لذا نتایج برآورد مدل مارکوف سوئیچینگ با دو رژیم و دو وقفه در جدول زیر آورده شده است : جدول ٣: نتایج مدل مارکوف سوئیچینگ برای ادوار تجاری در اقتصاد ایران DW Sigma AR2 AR1 C2 C1 متغیر 1/408 10/55 -0/589 1/2113 -15689/88 113535/2 ضریب - 97/14 -4/783 9/5625 -4/060774 5/179936 آماره t مأخذ: محاسبات تحقیق نتایج برآورد مدل مارکوف سوئیچینگ در جدول (١) حاکی از آن است که متوسط چرخه های رونق و رکود در مدل مورد نظر به ترتیب (١١٣٥٣٥/٢) و (١٥٦٨٩-) بوده است .
پژوهش حاضر به بررسی چرخه های عوامل تولید در ایجاد ادوار تجاری پرداخته و در این راستا ابتدا چرخه های مورد نظر را با استفاده از فیلتر هودریک -پرسکات استخراج نموده است ."