چکیده:
خرد عبارت است از توانایی فکر و عمل با استفاده از دانش، تجربه، درک، حس مشترک و بینش. فرض بر این است که بین خرد و هویت موفق ارتباط وجود دارد، ولی این رابطه کمتر شناخته شده است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین ابعاد خرد و سبک های هویت می باشد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموز دختر چهارم متوسطه شهرستان ارومیه (2599 نفر) بود. نمونه مورد مطالعه 360 دانش آموز می باشد که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از جامعه مذکور انتخاب شدند و به طور همزمان به پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (1989) و مقیاس سه بعدی خرد آردلت (2003) پاسخ دادند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. برای تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی کانونی استفاده شد. نتایج تحلیل دو مجموعه معنی دار از روابط بین ابعاد خرد و سبک های هویت را تشخیص داد. در مجموعه اول هر سه بعد خرد با سبک های هویت اطلاعاتی و تعهد رابطه مثبت معنی دار و با سردرگم/اجتنابی رابطه منفی معنی دار نشان دادند. و ابعاد خرد به صورت معنی داری 4 درصد از تغییرات سبک های هویت را تبیین نمودند. در مجموعه دوم رابطه ابعاد شناختی و هیجانی خرد با سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد معنی دار بودند. در مجموعه دوم سبک های هویت و ابعاد خرد 2 درصد از واریانس یکدیگر را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
لذا، با توجه به ديدگاه سه بعديآردلت که بيشتر بـا سـنت هـاي فلسـفۀ شرقي سازگار است ودر سطح شخصي ، خرد را ادغامياز عقل و فضيلت در نظر مي گيـرد، و با توجه به ديدگاه برزونسکي دربارة سبک هاي پردازش هويت ، مطالعۀحاضر، به دنبـال يـافتن پاسخ به اين سؤال است که آيامؤلفه هاي خرد به پيش بيني هويت نوجوانان قادر هستند؟و بـه منظور روشن ساختن رابطۀاحتمالي بين دو مجموعه از متغيرهاي مورد پژوهش چند بعـد لازم است ؟ روش ازميان کليۀدانش آموزان دختر مقطع چهارم متوسطه شهرستان اروميه (٢٥٩٩ نفر) در سـال تحصيلي ٩٣-١٣٩٢ نمونه اي متشکل از ٣٨٧ نفر بـه طـور تصـادفي خوشـه ايچنـدمرحلـه اي انتخاب شدند.
جدول ١: شاخص هاي پاياييسبک هاي هويت زيرمقياس برزونسکي (١٩٩٢) حجازي و همکاران (١٣٨٨) پژوهش حاضر جهت گيري اطلاعاتي 0/70 0/67 0/79 جهت گيري هنجاري 0/64 0/49 0/75 جهت گيري سردرگم / اجتنابي 0/76 0/67 0/78 تعهد 0/71 - 0/82 به منظور تعيين اعتبارسازة پرسشنامه سبک هـاي هويـت از روش تحليـل عـاملي تأييـدي استفاده شد.
جدول ٥: نتايج تحليل همبستگيکانوني رابطۀ مجموعه مؤلفه هاي خرد با مجموعه سبک هاي هويت مجموعه همبستگي کانوني لامبداي ويکلز خي دوبارتلت درجه آزادي سطح معني داري 0/001 12 76/19 0/81 0/35 1 0/001 6 30/02 0/92 0/28 2 0/47 2 1/51 0/99 0/07 3 همپوشي 0/04 با توجه به جدول ٥آماره خي دو بارتلت براي مجموعه اول متغيرهاي پـيش بـين و مـلاک برابر ٧٦١٩(٠٠٠١=p)وبراي مجموعۀدوم ٣٠/٠٢(٠/٠٠١= p)معنادار است .
African American Undergraduate Students’ Wisdom and Ego- Identity Development: Effects of Age, Gender, Self-Esteem, and Resilience, Journal of Black Psychology.