چکیده:
هدف از اين پژوهش، شناسايي اثر تعديلي شدت تبليغات بر رابطه ميان مسئوليت و ارزش در شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در اين مطالعه داده هاي مربوط به 74 شركت به صورت تركيبي و براي دوره زماني 1387 تا 1392 مورد تجزيه و تحليل قرارگرفته است. اين پژوهش از نوع توصيفي همبستگي بوده و فرضيه ها از طريق رگرسيون تلفيقي به روش داده هاي تابلويي و با استفاده از نرم افزارEviews7 آزمون شده اند. نتايج پژوهش نشان داد كه مسئوليت اجتماعي بر ارزش شركت با تعديل گري شدت تبليغات تاثير معني داري دارد. نتايج اين پژوهش ضمن نشان دادن تاثير معني دار مسئوليت اجتماعي بر ارزش شركت ها، تاثيرمعني دار مسئوليت اجتماعي بر ارزش شركت با تعديل گري شدت تبليغات را به اثبات رساند. به اين معني كه با دخالت دادن عامل شدت تبليغات، رابطه ميان مسئوليت اجتماعي و ارزش شركت شدت بيشتري مي يابد. همچنين بعد فني و نهادي مسئوليت اجتماعي بر ارزش شركت هاي مورد بررسي تاثير مثبت و معني داري دارد كه شدت تاثير بعد فني بر ارزش شركت شديدتر از بعد نهادي آن است. همچنين براي كنترل اثرات ساير عوامل تاثيرگذار بر مدل، متغيرهاي كنترلي نظير اندازه و اهرم مالي در مدل استفاده شده است.
The aim of this study is to investigate the effect of social responsibility on corporate value by moderating role of advertising intensity in the companies listed in Tehran Stock Exchange. The study combined data from 74 companies for the period of 2008 to 2013 and analyzed the pooled data. This research is a correlation study whose hypotheses are tested using combined regression with pooled data through Eviews7 software. The results show that social responsibility has a significant effect on corporate value with the moderating role of advertising intensity. It means that in creasing advertising intensity، the effect of social responsibility on corporate value increases. Technical and institutional aspects of social responsibility also have positive and significant effects on these companies' value while the technical dimension had a stronger effect than institutional dimension. To control the effects of other factors on the model، control variables such as the size and leverage of the model are used.