خلاصه ماشینی:
پیشینه تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازاریابی اگرچه به صورت سنتی بسیار دیرپا است اما به صورت علمی یکی از شاخههای نوین علوم است که در قرن بیستم پا گرفت و اینک که در سالهای پایانی این سده هستیم،یکی از مسایل مورد توجه در شرکتها و سازمانهای پیشرفته در جهان بشمار میرود.
در همین شرایط واحدهای تحقیق بازاریابی در بسیاری از شرکتها ایجاد شد و با توجه به پیچیده شدن امور سازمانها و بازارها و نیز پیشرفت کامپیوتر و اهمیت یافتن اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی،این واحدها رشد چشمگیری یافتند.
اما تحقیقات بازاریابی در ایران به دنبال قضیه مصرفکننده سالاری یا (CONSUMER ORIENTED MARKET) بوجود آمد ولی اغلب این شرکتها همان سازمانهای تبلیغاتی پیشین بودند که اصولا کمتر در زمینه MARKET RESEARCH ،تخصص و مهارت لازم را داشتند و تنها در چند سال اخیر که تعدادی از شرکتهای تولیدکننده داخلی به رقابت پرداختند،امر بازاریابی با دیدگاه علمی رواج یافته است.