چکیده:
زمينه: خلاقيت يكي از توانايي هاي شناختي آدمي است. قاعدتاً از يك سبك شناختي متاثر مي شود. رابطه دو جانبه اي بين خلق و شناخت وجود دارد. همانگونه كه نحوه تفكر ما در شكل گيري حالات هيجاني نقش دارند حالات خلقي و عاطفي نيز بر فرايندهاي شناختي تاثير مي گذارد.اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي روشهاي القاء خلق بر بهبود خلاقيت سيالي كلامي و انعطاف پذيري دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد اجرا گرديد. طرح پژوهش نيمه آزمايشي همراه با گروه كنترل و ارزيابي به صورت پيش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماري در اين پژوهش كليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد و نمونه آماري 40 نفر از دانشجويان اين دانشگاه بودند كه به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند، و در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. روشهاي القاء خلق مثبت به مدت 6 جلسه 90 دقيقه اي به گروه آزمايش آموزش داده شد. ابزار پژوهش شامل تست خلاقيت عابدي بود .نتايج حاصل از تحليل كواريانس نشان داد كه آموزش روشهاي القاء خلق(خلق مثبت) بر خلاقيت سيالي كلامي و انعطاف پذيري دانشجويان تاثير داشته و باعث افزايش نمرات خلاقيت آنها شد. از يافته هاي اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت، كه روش هاي القاء خلق به طور معني داري در سطح (05/0) توانسته بود باعث بهبود خلاقيت سيالي كلامي و انعطاف پذيري دانشجويان شود و ارتباط معنا داري بين روش القاء خلق و خلاقيت سيالي كلامي و انعطاف پذيري وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
"فرضیه اول: روش های القاء خلق مثبت باعث افزایش خلاقیت سیالی کلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد می شود.
فرضیه دوم: روش های القاء خلق باعث افزایش خلاقیت انعطاف پذیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد می شود.
برای انتخاب نمونه، یک آگهی گارگاه با جنبه پژوهشی و آموزشی در مورد روش های القاء خلق در کلیه دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد نصب گردید، که از بین افراد شرکت کننده 40 نفر بر اساس ملاک های ورودی پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه گمارده شدند.
آزمون فرضیه های پژوهش فرضیه اول: روش های القاء خلق مثبت باعث افزایش خلاقیت سیالی کلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد می شود.
بحث و نتیجهگیری با توجه به نتایج تحلیل کواریانس در سطح(05/0P<) فرض اول و فرض دوم تایید میشود یعنی ارتباط معناداری بین اثر بخشی روشهای القاء خلق مثبت بر خلاقیت سیالی کلامی و انعطاف پذیری دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد وجود دارد.
به عبارت دیگر، روش های القاء خلق مثبت باعث افزایش خلاقیت سیالی کلامی و انعطاف پذیری دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد شده است سیالی کلامی و انعطاف پذیری از مولفه های خلاقیت است که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته نتایج این پژوهش با نتایچ خسروی، و همکاران (1377)، (ویسبرگ، 1998؛ گرین و نویس، 1988؛ کلارک و آیسن، 1982؛ به نقل از آرگایل، 1386)، دینگ و همکاران (2014) و رودیکا و میو (2014) و در تحقیق دیگری هم از دینگ و همکاران(2014)، باس و همکاران ( 2008)، لئونگ و همکاران (2014)، لیبومیرسکی و همکاران (2005)، باور (1992)، فورگاس و باور و (1989) همخوان بوده است."