چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش برنامه جرات ورزي بر ميزان تفكر انتقادي(خلاقيت، بالندگي، تعهد) در دانش آموزان دختر پايه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم آباد انجام گرفت.روش: طرح پژوهش به شيوه نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون و پيگيري با گروه گواه بود. جامعه آماري شامل كليه دانش آموزان دختر پايه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم آباد در سال تحصيلي 95- 1394 بود. حجم نمونه به تعداد 44 نفر(22 نفر گروه آزمايش و 22 نفر گروه گواه) با استفاده از روش تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب گرديد. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش پرسشنامه تفكر انتقادي ريكتس (2003) بود. گروه آزمايش تحت آموزش برنامه جرات ورزي قرار گرفت، بعد از اتمام جلسات آموزشي، از هر دو گروه آزمايش و گواه پس آزمون و مجدداً دو ماه بعد، از هر دو دو گروه پيگيري به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون آماري تحليل كوواريانس چند متغيري با كمك نرم افزار spss-19 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش برنامه جرات ورزي به طور كلي بر تفكر انتقادي(001/0p<) و از بين خرده مولفه هاي آن، بر بالندگي و تعهد (001/0p<) تاثير داشت ولي بر خرده مولفه خلاقيت تاثير نداشت. اين نتايج در مرحله پيگيري نيز حفظ گرديد.نتيجه گيري: آموزش برنامه جرات ورزي موجب افزايش تفكر انتقادي دانش آموزان شده است.
خلاصه ماشینی:
"تفکر انتقادی یکی از مهمترین اصول آموزشی هر کشوری است و هر کشور برای رسیدن به رشد و شکوفایی به افرادی نیازمند است که از تفکر انتقادی بالایی برخوردار باشند؛ زیرا این نوع تفکر برای پیشرفت و حل مشکلات از اهمیت والایی برخوردار است(گال، کاسوما، احمدا، خانا، سعیدا و پرپیو 4 ، 2010) و افرادی Meyers critical thinking Edwards Gul, Cassuma, Ahmada, Khana, Saeeda & Parpio که از این مهارت برخوردارند قادر به سازماندهی دانش و اطلاعات خواهند بود(دوالسچ 1 ، 2015).
بنابراین، تفکر انتقادی برای دانشآموزان، یک فرآیند پیچیده Dewaelsche AlperAy, Karakaya & Ylmaz Wilyis & McConnell Richard Paul Sriarunrasmee, Suwannatthachote & Dachakupt Oiny, Jinya & Yan Jawarneh, Iyadat, Sudafed & khasawneh Snyder, Gueldenzph & Mark Popil شناختی است که با فعالیتهای خاص آنها از جمله خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، استلال و تصمیمگیری مناسب همراه است(آورکیوا، چایکا و گلاشکو 1 ، 2015).
به عبارت دیگر، آموزش برنامه جرأتورزی یکی از مهارتهای زندگی است که موجب عزت نفس، تفکر انتقادی، بیان منطقی افکار و احساسات، کاهش استرس و افسردگی تحصیلی میشود و به صورت ملاحظه حقوق دیگران و در عین حال گرفتن حق خود و در نهایت، افزایش میزان رضایت از زندگی و شادکامی تعریف میشود(هاشمی، 1391؛ به نقل از ربیعی، اسلامی، مسعودی و سلحشوری، 1391، 846).
بنابراین پیگیری نتایج بعد از دو ماه نیز نشان داد که تأثیر آموزش برنامه جرأتورزی بر میزان تفکر انتقادی دانشآموزان نسبت به قبل قابل ملاحظهتر است، پس این آموزش به دانشآموزان کمک میکند تا بدون آسیب به دیگران، مهارتهایی در زمینه ابراز حقوقشان کسب کنند و در فرآیند تحصیلی به صورت مناسب و صحیح عمل کنند."