خلاصه ماشینی:
مدیریت عملکرد:زمینهساز پرورش منابع انسانی مقدمه در مورد ارزیابی عملکرد بحثهای زیادی شده است که در دایره،عملکرد و وظایف مدیریت ارزیابی به عنوان یکی از کارگردها و وظایف مهم مدیریت نوین و حتی مدیریت کلاسیک مطرح بوده و هست و نمیتوان ادعا کرد ارزیابی عملکرد، مورد نیاز سازمان و یا موسسهای نیست بلکه آنچه قابل بررسی و تغییر است جهتگیری ارزیابی عملکرد است که چه اهدافی را دنبال میکند.
ولی امروزه همانند سایر مباحث،مدیریت ارزیابی نیز تکامل پیدا کرده و اهداف جامعتر و کیفیتری را دنبال میکند و از حالت کلیشهای درآمده و به صورت یک فرایند پویا و جامع به عنوان یکی از مقولهها و اجرای مدیریت عملکرد و درآمده است که وظیفه ایجاد ارتباط بین مدیریت و کارکنان را به عهده داشته و عمدتا به دنبال توسعه و پرورش منابع انسانی سازمانهاست.
برای ترکیب و هماهنگی اهداف و نیازهای سازمان به منظور رشد سازمان و بهبود سیستم باید دانش و تکنیکهای علوم رفتاری به کار گرفته شود تا سازمانی به وجود آید که در آن تواناییهای هریک از اعضا بهطور کامل مورد استفاده قرار گیرد5با توجه به اینکه ارزیابی عملکرد یکی از زیربخشهای مدیریت عملکرد است برای درک بهتر آن ویژگیهای هر دو با همدیگر مقایسه میشود.
@به دست آوردن معیارهای و مبانی برای اصلاح فرایندهای کاری و سازمانی در آینده سازمان: برخلاف نظامهای ارزیابی گذشته که به دنبال مچگیری بوده مدیریت عملکرد با دید کلگرا به دنبال این است که سازمان را به طور همه جانبه مورد بررسی قرار دهد و نقاط ضعف،کمبودها و نارساییهای ساختاری و انسانی را شناسایی و در جهت اصلاح آن گام بردارد یعنی مدیریت عملکرد به عنوان فرایندی که مسالهیابی کرده و آنها را حل میکند مطرح است.