چکیده:
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مفهومی برای عوامل مؤثر در ایجاد موفقیت کارآفرینی الکترونیکی است. در این پژوهش، با مطالعه ی مبانی نظری در چهار مبحث مدل های گرایش کارآفرینی شرکتی، دانش فرد، اقتصاد شبکه، موفقیت کارآفرینی الکترونیکی و همچنین مؤلفه ها و عناصر الگوی استخراج، بر مبنای آنها، الگوی پیشنهادی اولیه طراحی و ابزار سنجش آن نیز تدوین شد. روش پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی از شاخصه پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 185 نفر از کارکنان شرکت های کارآفرینی الکترونیک استان کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام می باشد. در این پژوهش برای اکتشاف عوامل و بسط گویه های پرسشنامه از روش تحلیل مؤلفه های اصلی (PCA) و روابط ساختاری (AMOS) استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری صورت گرفته است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که برای گرایش کارآفرینی الکترونیک از پرسشنامه استاندارد و برای دیگر متغیرها پرسشنامه محقق ساخته است. روایی صوری و محتوای آن به تأیید پنج تن از استادان دانشگاه و کارشناسان رسید، پایایی کلی پرسشنامه 0/88 می باشد. مشاهدات مربوط به پرسش نامه و متغیرهای هر سوال با طیف آن (لیکرت) ارائه گردیده است. یافته اهی پژوهش نشان می دهد مؤلفه های گرایش کارآفرینی شرکتی، دانش فرد و اقتصاد شبکه بر جنبه های مختلف موفقیت کارآفرینی الکترونیکی اثر مثبت و معنی داری دارد. بر اساس یافته اه بیشترین اثرگذاری اقتصاد شبکه بر موفقیت کارآفرینی الکترونیکی بوده و فرهنگ پشتیبان و محرک خلاقیت و نوآوری، دانش فناوری اطلاعات در درجات بعدی قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شمار1) عوامل و شاخصهای نهایی مدل موفقیت کارآفرینی الکترونیکی عامل شاخص(متغیر) ساختار منعطف ابراز نظر، ارزیابی مسائل چالشانگیز در محیط باز، دسترس اطلاعات، آشنایی با مأموریت سازمان، جوسازمانی اثربخش اختیار لازم برای انتخاب مسئولیت، احساس رضایت بخشی، درخواست کمک بدون ناراحتی، همکاری دوستان، وجود بازخورد، آگاه بودن از انتظارات فرهنگ پشتیبان و محرک خلاقیت و نوآوری ارزش تلقی شدن خلاقیت، تشویق برای کار بهتر و بهرهوری بیشتر همچنین قبول ریسک، اعتماد به همکاران، استفاده از ایدهها، حمایت از کار گروهی و تغییر، انگیزه برای شرکت در دورههای آموزشی قابلیت و انگیزش فردی کافی بودن دانش، اعتماد به تواناییها، ارائه ایدههای نو، به عهده گرفتن مسئولیتها، تحمل عدم اطمینان، تمایل به کار گروهی، انجام کار بدون وقفه دانش فناوری اطلاعات دانش استفاده از اینترنت و وسایل ارتباط از راه دور، آشنایی با برنامهنویسی کامپیوتر، آشنایی با وسایل و فناوری سرگرمی، آشنایی با فناوری رسانه دانش کسبوکار شناخت انواع شرکتهای حقوقی، آشنایی با بازار، دانش در مورد مسائل مالی، شناخت قوانین مالیاتی، دانش در مورد بیمهها، آشنایی با مسائل مدیریتی اقتصاد شبکه ارتباط از ره دور، فناوری اطلاعات، اینترنت/شبکه جهانی وب، فناوری رسانه، فناوری سرگرمی عدم وجود اشکالات تکنولوژیکی تارنما در هنگام انجام معاملات بهنگام موفقیت کارآفرینی الکترونیکی منحصربهفرد بودن کالا, توسعه بازار، ثبات در فعالیت، نفوذ در بازار بهمنظور پاسخ به سؤالات سوم پژوهش، از آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه یا به عبارتی از آزمون T یک نمونهای استفاده گردیده است که در واقع تفاوت بین میانگین نمونه مورد بررسی را با یک مقدار مفروض مورد آزمون قرار میدهد."