چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش رقابتی مدیران بر وفاداری مشتریان به خدمات بانکی در بانک صادرات استان آذربایجان غربی انجام گرفته است. در این پژوهش تأثیر هوش رقابتی مدیران و ابعاد آن شامل استراتژی رقابتی، تکنولوژی رقابتی و ساختار سازمانی رقابتی بر وفاداری مشتریان مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر مدیران و کارشناسان بانک صادرات استان آذربایجان غربی به تعداد 768 نفر و مشتریان بانک صادرات استان آذربایجان غربی می باشد. حجم نمونه ی آماری مدیران بانک بر اساس فرمول کوکران، 256 نفر و حجم نمونه مشتریان بانک 256 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسش نامه می باشد. روایی پرسش نامه به صورت صوری تعیین گردیده است. پایایی پرسش نامه توسط آزمون آلفای کرونباخ برای سوال های هوش رقابتی مدیران و وفاداری مشتریان مورد تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های کلموگروف -اسمیرنف، آزمون رگرسیون خطی و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج حاصل بیانگر آن است که استراتژی رقابتی و ساختار سازمانی رقابتی بر وفاداری مشتریان تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
خلاصه ماشینی:
"اهداف دیگر هوش رقابتی در یک سازمان را می توان چنین بیان کرد: درک کلی از یک صنعت و شرکتهای رقیب، شناسایی زمینه هایی که آسیب پذیر هستند و ارزیابی تأثیر اقدام های استراتژیک بر شرکتهای رقیب، شناسایی حرکتهای بالقوه که امکان دارد یک شرکت رقیب انجام دهد و موجب به خطر افتادن موضع یا پایگاه یک شرکت در بازار خاصی شود (دیوید: 1379) فرآوری و ترکیب اطالعات برای تولید آگاهی در مورد رقبا ، فراهم آوردن اطلاعات کافی برای تصمیم گیری ها و حل مسائل و مشکالت شرکت، کمک به سازمان برای دستیابی به حالت رقابت، شناخت بزرگترین رقبا در بازار، کنترل گامهایی که آنان بر می دارند و کنترل تغییرات بازار، جستجوی ضعفهای رقبا و نشان دادن راه هایی برای تهدید آنان ،شناخت ضعفهای شرکت خود که ممکن است رقبا از این فرصت استفاده کنند و ارائه گامها و حرکتهایی برای از بین بردن آنها.
جدول9: رگرسیون خطی ساده برای بررسی تاثیر استراتژی مبتنی بر هوش رقابتی بر وفاداری مشتریان خطای استاندارد پیش بینی شده ضریب تعیین تعدیلی ضریب تعیین R2 ضریب همبستگی R مدل 0/45041 0/394 0/400 6320/ براساس اطلاعات جدول 10 ضریب همبستگی و ضریب تعیین که به ترتیب برابر هستند با 632R=0/ وR2 =0/400 نشان می دهد که 40/0 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیر مستقل قابل توضیح است.
جدول11-: رگرسیون خطی ساده برای بررسی تاثیر ساختار مبتنی بر هوش رقابتی بر وفاداری مشتریان خطای استاندارد پیش بینی شده ضریب تعیین تعدیلی ضریب تعیین R2 ضریب همبستگی R مدل 0/46893 0/344 0/349 5910/ براساس اطلاعات جدول 14 ضریب همبستگی و ضریب تعیین که به ترتیب برابر هستند با 591R=0/ وR2 =0/349 نشان می دهد که 9/34 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیر مستقل قابل توضیح است."