چکیده:
مقاله ی حاضر برآن است که ویژگیهای عصر کنونی هدایت جنسی کودکان و نوجوانان را مطرح کند. تلاش بر آن است که این مختصر بتواند گامی مفید و مؤثر در تحلیل صادقانه ی اوضاع و شرایط تربیت جنسی کودکان و نوجوانان بردارد و راهبردهای ارائه شده در آن کمک مؤثری به این ارزشمندترین سرمایه های کشور، یعنی جوانان و نوجوانان عزیز، باشد. تربیت جنسی باید در یک برنامه ریزی زمانبندی شده، متناسب با مقتضیات سنی و به پیروی از عقل و مبتنی بر شناخت نیازها و قابلیتهای افراد صورت گیرد. عدم توجه به شرایط سنی و ذهنی در هرمرحله از رشد، و طرح شتابزده ی مسائل جنسی میتواند آسیب زا باشد و ناهنجاری هایی را به وجود آورد که با فلسفه ی تربیت و رشد ناسازگارند. همچنین، برصاحبنظران حوزه ی تربیتی و دینی و مشاوران است که با توجه به مقتضیات سنی و زمانی، راهکارهایی مناسب در این زمینه ارائه دهند
خلاصه ماشینی:
همچنين، عقايد سنتى در حال تغييرند و كاهش نفوذ و تأثير خـانواده، رواج شـهرنشينى، مـهاجرت، توسعهى گردشگرى و ارتباطات جمعى در مجموع تغييرات وسيعى در رفتار جنسى و اجتماعى به وجـود آورده اسـت؛ در نـتيجه، نوجوانان امروزى بيش از گذشته در معرض ارتباط جنسى زودرس قرار دارند(امامى نائينى ،1386) اگر باور داشـته بـاشيم كه بسيار از كجروىها و كجرفتارىهاى ناپسند جوانان و نوجوانان واكنشى است به كنشهاى ناسالمى كه از سوى خود مـا ظـاهر شده است و در يك كلام، اگر بتوانيم تربيت«طربناك»را جايگزين تربيت «سوگناك»كنيم، آنگاه فرصت بـروز هـيجانات و زمـينهى تخليهى تنشها و فشارهاى روانى به فرزندان در قالب فعاليتهاى خودانگيخته فراهم مىشود ماجراجويى و لذتطلبى نـوجوانان بـه جاى سركوب، به شكل سالم و هدايت شده تعالى مىيابد؛ هيجانها و لذتطلبىها و ماجراجويىها در قـالب ارزشـها، هـنجارها، باورها و اعتقادات سازندهى دينى و معنوى جهت داده مىشوند؛ عشق مجازى به عشق حقيقى،لذت مادى به لذت مـعنوى، خـطرپذيرى به ايثارگرى، خودخواهى به خودشكوفايى، غريزهى جنسى به عشق متعالى و گستاخى بـه حـقطلبى در نـسل آينده تبديل خواهند شد.
تربيت جنسى در دورهى كودكى مهمترين موضوعاتى كه بايد در تـربيت جـنسى كودكان در اين دوره رعايت شـود،عـبارتاند از: ايجـاد عادتهاى مطلوب جنسى يا در واقـع،پيشگيرى از عادتهاى نامطلوب جنسى دادن پاسخ متناسب و در خور فهم كودكان به پرسشهاى جنسى آنها كمك به شـكلگيرى هـويت جنسى متناسب با جنسيت كودك.