چکیده:
برخورداری از کارکنان شایسته مزیت رقابتی مورد توجه بسیاری از سازمانهای موفق دنیا است و در این زمینه سازمانها هزینههای بسیار زیادی را برای جذب، نگهداشت و ارتقای چنین کارکنانی صرف میکنند. یکی از مهمترین روشهای تحقق این هدف، آموزش افراد بهطور مداوم است بهطوری که با شیوههای جدید کار آشنا شوند و خود نیز به ایجاد نوآوری در روشهای انجامدادن کار بپردازند. هدف مقالة حاضر شناسایی ادراک و ذهنیتهای کارکنان سازمانهای دولتی دربارۀ دورههای آموزشی است و بدین منظور پژوهش حاضر با بهکارگیری روش کیو انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی در مطالعۀ سازمان توسعة برق ایران وجود سه نوع ذهنیت علاقهمند، منفعتطلب، و منتقد به آموزشهای سازمانی را در میان کارکنان تأیید کرد.
خلاصه ماشینی:
"استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٢/٠٩؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٩/٢٦) چکیده برخورداری از کارکنان شایسته مزیت رقابتی مورد توجه بسیاری از سازمان های موفق دنیا است و در این زمینـه سـازمان هـا هزینـه هـای بسیار زیادی را برای جذب ، نگه داشت و ارتقای چنین کارکنانی صرف میکنند.
Movahhedi et al ٢٠١٤)، روش های آموزش (اکبـری عمروآبـادی و رجـاییپـور، ١٣٨٩؛ ,Mwasalwiba &Samwel ٢٠١٠) اسـتراتژیهـای آمـوزش ( & Parsa Yekta ;٢٠٠٨ ,Chenari ;٢٠١٣ ,Mehrmohammadi ٢٠٠٤ ,Nikbakht Nasabadi) استانداردسـازی و بهبــود آمــوزش هـا (خنیفــر و همکــاران ، ١٣٨٦؛ شاه محمدی و همکاران ١٣٨٩؛ حسن زهرائی و همکاران ، ١٣٨٤) بوده است .
از آنجا که پژوهشگر در این روش معمولا افرادی را انتخاب مـیکنـد کـه ارتبـاط خاصی با موضوع مورد بحث داشته ، یا عقاید ویژه ای دارند (لطفی، ١٣٩٢)، در این پژوهش ٢٢ نفر از کارکنان که حداقل ٥ سال تحت آموزش های سازمانی قرار گرفته اند، بـه طـور تصـادفی انتخـاب شدند.
تفسیر عامل سوم (گروه منتقد) این دسته از افراد که نظراتشان دربارة آموزش ذهنیت نوع سوم را تشکیل داده اسـت ، ماننـد دسـته اول به دنبال یادگیری و کسب مهارت های مورد نیاز شغلی خـود از دوره هـای آموزشـی هسـتند و شرکت در چنین دوره هایی را برای بهبود انجام دادن کار خود ضروری مـیداننـد."