چکیده:
گردشگری، صنعتی است که توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل موثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. تنوع ابعاد و پیچیدگی های این صنعت متناسب با مناطق جغرافیایی، زمینه های ویژهای برای برنامه ریزی و مدیریت گردشگری ایجاد کرده است. در این پژوهش ناحیه سرآسیاب در شهر کرمان به عنوان محدوده مورد مطالعه با وجود جاذبه های متعدد گردشگری، نزدیکی به ده بالا و همچنین همجوار بودن با کوه ها و تپه های تاریخی، میتواند با مدیریت و برنامه ریزی صحیح به قطب مهمی در سطح منطقه تبدیل و به عنوان یکی از محورهای مهم گردشگری استان مطرح شود. در این راستا هدف از انجام این پژوهش، تحلیل و ارزیابی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری ناحیه سرآسیاب با رویکرد اکوتوریسم پایدار و ارائه راهکارهایی به منظور توسعه این صنعت در شهر کرمان میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس روش، توصیفی - تحلیلی میباشد. جمع آوری داده ها از طریق بررسیهای اسنادی، کتابخانه ای و مطالعات میدانی انجام و به شناخت توانها، قابلیت ها، محدودیت ها و نارسایی های گردشگری در ناحیه سرآسیاب پرداخته و در تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سوات SWOT استفاده شده است. نتایج نشان دهندهی آن است که؛ ناحیه سرآسیاب کرمان به رغم برخوردار بودن از ظرفیت های بالای گردشگری در بخش طبیعی، با کمبود امکانات زیربنایی و رفاهی، ضعف تبلیغات، تعدد تصمیم گیران و مسائل مدیریتی، مواجه است، از سویی، وجود زمینه های اشتغال زایی، درآمدزایی ارزی و سرمایه گذاری محلی، قابلیتهای توسعه گردشگری این ناحیه هستند. شایان ذکر است؛ اصلاح قوانین مدیریتی، تقویت تبلیغات، ایجاد و تقویت کیفیت فضاها و مراکز مرتبط با بخش گردشگری، تعامل بیشتر مسئولان و سازمان های ذیربط با مردم از راهکارهای مهم توسعه گردشگری با رویکرد اکوتوریسم پایدار در ناحیه سرآسیاب است.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش مورد نظر، با توجه به مشکلاتی که مدیران و کارشناسان و گردشگران مطرح کرده اند اگر سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی در قالب طرح های صورت گرفته و در دست انجام مانند: نورپردازی قلعه فلک الافلاک، احداث اماکن اقامتی و پذیرایی، باز سازی و مرمت بناهای مهم تاریخی، ایجاد زیر ساخت ها نظیر جاده ها – مراکز تفریحی و رفاهی به درستی انجام گیرد و این سرمایه گذاری ها تشویق شود؛ شهر خرم آباد ظرفیت های لازم را برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در سطح کشور خواهد داشت (علی موحد و صدیقه دولتشاه، 1390).
این ناحیه با توجه به پیشینه کهن و وجود جاذبههای فراوان گردشگری، در صورت فراهم بودن تسهیلات، خدمات و تاسیسات زیر بنایی و وجود مدیریت متمرکز و کارامد در زمینه ی تصمیم گیری های عمده و سیاست گذاری های بلند مدت در بحث توریسم می تواند به قطب گردشگری در سطح منطقه تبدیل شوند.
در زمینه اطلاعات مرتبط با مبانی نظری از روش کتابخانهای با استفاده از اسناد مکتوب و در دسترس (شامل کتب، مقالات، پایاننامه های موجود و اطلاعات و آمارهای اخذ شده از سازمانهای اجرایی) فهرستی از امکانات، خدمات و وضعیت کلی گردشگری در ناحیه مورد مطالعه تهیه و سپس در مراحل بعدی تحقیق، جهت تجزیه تحلیل اطلاعات و ارائه راهبردهای چهارگانه (SO, WO, ST, WT) و راهکارهای اجرایی از روش تحلیلی سوات SWOT استفاده شده است."