چکیده:
هدف از این پژوهش تدوین استراتژی توسعه ورزش مدارس جمهوری اسلامی ایران بود. این تحقیق بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل ذینفعان و مخاطبان اصلی مدارس ورزش شامل کارشناسان تربیت بدنی شاغل در ادارات تربیت بدنی مناطق و استان ها، مدیران مدارس مربوطه بودند. بر اساس موضوعات استراتژیک مورد نظر در برنامه در طول انجام کار برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از فرم ها و پرسشنامه استفاده گردید: ابزار اندازه گیری شامل فرم تعیین استراتژی های مدارس ورزش بود: این فرم بر اساس الگوی تدوین استراتژی دیوید به منظور شناسایی استراتژی های پیشنهادی مدارس ورزش و بر اساس تحلیل SWOTطراحی گردید که در آن از پرسش شوندگان خواسته شد که استراتژی های پیشنهادی خود را بر اساس مقایسه های دو به دو عوامل محیط درونی و بیرونی مدارس ورزش ارایه نمایند. برای تجزیه و تحلیل همزمان عوامل درونی و بیرونی از ماتریس درونی و بیرونی استفاده شد. برای تدوین استراتژی های مدارس ورزش از تحلیل SWOT و ماتریس مربوط مبتنی بر مدل »دیوید« و از یک ماتریس چهار خانه ای استفاده شد. برای این کار، ازمقایسات دو به دو ( قوت ها و فرصت ها؛ قوت ها و تهدیدها؛ ضعف ها و فرصت ها، ضعف ها و تهدیدها ) برای تعیین استراتژی های چهارگانه SO ، ST ، WO ، WT و بر مبنای قضاوت تحلیلی و شهودی پرسش شوندگان مورد نظر استفاده شد. نتایج نشان داد 19 استراتژی شامل پنج استراتژیSO، شش استراتژی ST، دو استراتژی WO و شش استراتژی WT برای مدارس ورزش تدوین شد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین، بدری آذرین (1385) در تحقیق خود گزارش کرد که فدراسیون ژیمناستیک ایران فاقد برنامه استراتژیک است و این ورزش در جایگاه نامطلوبی قرار دارد؛ همچنین، فقدان گسترش این ورزش در جامعه حاکی از ضعف موجود وضعیت کمی و کیفی نیروی انسانی و ناکارآمدی برنامه های توسعه ای و راهبردی و همچنین کمبود منابع اطلاعاتی در این زمینه است این موضوع در مورد مدارس ورزش کشور نیز صدق می کند؛ بطوریکه علی رغم تلاش های گسترده مسؤلین و دست اندرکاران، فاقد برنامه استراتژیک برای انجام مسؤلیت خود می باشند.
هدف از تأسیس این مدارس علاوه بر دست یابی به اهداف آموزشی دوره های تحصیلی نظام آموزش و پرورش، فراهم ساختن شرایط لازم برای شناخت، رشد و شکوفایی استعدادهای ورزشی دانش آموزان مستعد و ایجاد زمینه ی مناسب برای رشد و توسعه ی ورزش قهرمانی می باشد.
بر اساس موضوعات استراتژیک مورد نظر در برنامه در طول انجام کار برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از فرم ها و پرسشنامه استفاده گردید: ابزار اندازه گیری شامل فرم تعیین استراتژی های مدارس ورزش بود: این فرم بر اساس الگوی تدوین استراتژی دیوید به منظور شناسایی استراتژی های پیشنهادی مدارس ورزش و بر اساس تحلیل SWOT طراحی گردید که در آن از پرسش شوندگان خواسته شد که استراتژی های پیشنهادی خود را بر اساس مقایسه های دو به دو عوامل محیط درونی و بیرونی مدارس ورزش(یعنی قوت ها با فرصت ها، قوت ها با تهدیدها،ضعف ها با فرصت ها و همچنین ضعف ها با تهدیدها) ارایه نمایند."