چکیده:
اهمیت تحقیقات روششناسی در حوزۀ تجارت الکترونیک، به اهمیت روش تولید علم و درک منطق حل مسائل قلمرو تجارت الکترونیک برمیگردد. در هر رشتۀ علمی این نوع تحقیقات برای جامعۀ علمی آن رشته اهمیت دارد. هدف مقالۀ حاضر بررسی روششناسی تحقیقات در حوزۀ تجارت الکترونیک از طریق بررسی سه مجلۀ معتبر تجارت الکترونیک از سال 2009 تا سال 2013 با استفاده از روش مطالعۀ نگاشت سیستماتیک است. در نتیجۀ انجام این تحقیق، از مجموع 422 مقاله، 337 مقاله استخراج شد. این مطالعه تلاش شده است نوع تحقیق، هدف تحقیق، پارادایم فلسفی، دامنۀ تحقیق، روش تحقیق و واحد تحلیل مقالات، به روش کمّی و کیفی تحلیل شود. نتایج بهدستآمده نشان میدهد تحقیقات کمّی مبتنی بر پارادایم اثباتگرایی با اهداف کاربردی در موضوعات مربوط به توسعۀ محصولات و خدمات جدید و روش تحقیق پیمایشی در سطح تحلیل جامعه، بیشترین فراوانی را داشته است. در نهایت، با استفاده از نرمافزار کلمنتاین روابط بین برخی نتایج نیز تحلیل شده است.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢ نيز جمع بندي روش هـاي تحقيـق سـه پـژوهش يادشده را نشان مي دهد علت استفاده از سه تحقيق يادشده اين اسـت کـه روش هـاي مطـرح در آنها، کمابيش تمام روش هاي حوزٔە تجارت الکترونيک تا سال ٢٠٠٨ را پوشش مي دهـد؛ از ايـن رو، روش هاي تحقيق مندرج در جدول ٢، به عنوان روش هاي تحقيق پايه در بررسـي مقالـه هـاي پژوهش حاضر در نظر گرفته شده اند.
يک طبقه بندي از روش هاي تحقيق تجارت الکترونيک تا سال ٢٠٠٨ تحقيقات روش شناسي بررسي شده مجموع روش هاي تحقيق بررسي شده کلارک (٢٠٠٠) وارهمن (٢٠٠٥) وانگ (٢٠٠٩) تحقيق مفهومي اثبات نظريه شبيه سازي آينده پژوهي / ساخت سناريو مرور ادبيات / فراتحليل پيش گويي آزمايش ميداني / لابراتواري تحقيقات توصيفي / تفسيري تحقيق گروه تمرکز اقدام پژوهي قوم نگاري تئوري بنيادي مطالعة زمينه پيمايش مطالعة موردي تحليل داده هاي ثانويه روش مهندسي (علم طراحي ) توسعه واحد تحليل مرجع براي بررسي مقاله ها در اين تحقيـق ، سـه واحـد تحليـل افـراد، جامعـه و سازمان است ؛ زيرا کمابيش دربرگيرندٔە تمام موضوعات مطرح در اين ناحيه هستند.
هر يک از نتايج به دست آمده در تحقيق حاضر مـي توانـد راهنمايي براي پژوهشگران حوزٔە تجارت الکترونيک باشد تا تحقيقـات آينـدٔە خـود را بـراسـاس اصول و مفاهيم مطرح شده در اين مقاله قرار دهند و مجله هاي معتبر بـه مقالـه هـاي آنهـا توجـه کنند.