خلاصه ماشینی:
معیارهای ارزیابی این محور عبارتند از: 4-1-توانایی در تعیین نواحی مهم مشکل؛ 4-2-توانایی در تعیین فرصتهای تجاری جدید؛ 4-3-توانایی در همراستا کردن استراتژی IS با استراتژی سازمان؛ 4-4-توانایی در پیشبینی بحرانها و فرصتهای غیر منتظره؛ 4-5-توانایی در درک تجارت(سازمان)و نیازمندیهای اطلاعاتیاش؛ آثار برنامهریزی بلند مدت در شرکتها از:محمد رضا فرزین برنامهریزی،تصور آیندهای مطلوب و وسیله عملی دستیابی به آن است و موفقیت در این فرایند به توانایی مدیران و برنامهریزان در درک بهتر از محیط داخلی و بیرونی سازمان بستگی دارد.
محور اصلی پیشبینی در برنامههای بلند مدت آیندهسازی است و بدین علت در این نوع برنامهها چشماندازها ترسیم میشوند و در رویکرد مبتنی بر چشمانداز،در هر زمان خاصی کثرتی از آیندههای ممکن وجود دارد و آینده واقعی،حاصل تعامل میان بازیگران گوناگون در یک وضعیت خاص و مقاصد هریک از آنان،خواهد بود.