چکیده:
پژوهش حاضر به مقایسه مهارت نوشتاري در میان دانشآموزان پایه اول دبستان با و بدون تجربه ي پیش از دبستان پرداخته است. طرح پژوهش، از نوع علی- مقایسه اي بوده. جامعه آماري این پژوهش شامل كلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه اول دبستان شهرستان آبدانان بوده كه در فروردین و اردیبهشت ماه سال تحصیلی 1395 مشغول تحصیل بودند و نمونه آماري شامل 80 نفر دانش آموز كه 80 آزمودنی از آنها تجربه پیش دبستانی ( 20 دختر و 20 پسر) و 40 نفري دیگر فاقد تجربه دوره پیش دبستانی(20 دختر و20 پسر) بودند كه به روش نمونه گیري تصادفی ساده انتخاب شدند و براي اندازه گیري متغیر مهارت نوشتن از آزمون پیشرفت مهارت نوشتن پایه اول ابتدایی راغب (1384) استفاده شد.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t برای گروهای مستقل استفاده شد و نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد كه میانگین نمرات دانشآموزانی كه تجربه پیش دبستانی داشتند بیشتر از دانش آموزان فاقد تجربه پیش دبستاي بود و بین دو گروه تفاوت معناداري وجود داشت و همچنین نتایج نشان داد كه تفاوت معناداري
بین مهارتهاي نوشتن دانش آموزان دختر و پسر وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه اول دبستان شهرستان آبدانان بوده که در فروردین و اردیبهشت ماه سال تحصیلی ١٣٩٥ مشغول تحصیل بودند و نمونه آماری شامل ٨٠ نفر دانش آموز که ٤٠ آزمودنی از آنها تجربه پیش دبستانی (٢٠ دختر و ٢٠ پسر) و ٤٠ نفری دیگر فاقد تجربه دوره پیش دبستانی (٢٠ دختر و ٢٠ پسر) بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و برای اندازه گیری متغیر مهارت نوشتن از آزمون پیشرفت مهارت نوشتن پایه اول ابتدایی راغب (١٣٨٤) استفاده شد.
با توجه به اهمیت دوره پیش دبستانی و نقش آن در شکل گیری خواندن و نوشتن کودک و نقش آموزش های این دوره در مستقل تر و منظم تر بار آوردن بچه ها و ارتقای روحیۀ مشارکت در فعالیت های گروهی و اجتماعی و هم چنین با توجه به قدرت بسیار بالای یادگیری آنها در این دوره و در این مقطع حساس از زندگی کودک، پژوهش حاضر به دنبال جواب به این سؤال است که آیا بین پیشرفت نوشتن دانش آموزان پایه اول با و بدون تجربه پیش از دبستان تفاوت معنی داری وجود دارد؟ فرضیه های پژوهش : ــ بین پیشرفت مهارت های نوشتن دانش آموزان سال با و بدون تجربه دوره پیش دبستانی تفاوت معناداری وجود دارد.
برای جواب این فرضیه از آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد و نتایج نشان داد که بین پیشرفت نوشتن دانش آموزان سال اول ابتدایی با و بدون تجربه دوره پیش دبستانی تفاوت معناداری وجود دارد که نتایج به دست آمده از این فرضیه با نتایج پژوهش های فیلیپ و همکاران (١٩٨٧) و یافته های پالمر و همکارانش (١٩٧٩) مطابقت دارد."