چکیده:
هدف از انجام این پژوهش ، بررسی اثربخشی دوره های آموزش دروس آموزش قرآن و دینی و معارف اسلامی در مدارس استان ایلام در راستای اسلامی کردن فضای مدارس بوده است . پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت موضوع مورد تحقیق ، از نوع پژوهش های توصیفی تحلیلی است . در تحقیق حاضر برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه بررسی اثربخشی آموزش استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش مشتمل است بر کلیه تعداد مدیران ، معلمان دروس آموزش قرآن و دینی و معارف اسلامی مدارس استان ایلام بوده و به منظور تعیین حجم نمونه آماری پژوهش ، از روش خوشه ای چندمرحله ای در رابطه با برآورد تعداد مدیران ، معلمان دروس آموزش قرآن و دینی و معارف اسلامی مدارس استان ایلام استفاده شد. برای انتخاب نمونه به این ترتیب تعداد معلمین دوره آموزش قرآن و معارف دینی بالغ بر ٣١٥ نفر با ١١٩٧٠ دانش آموز در نظر گرفته شد. نتایج آزمون فرضیه اول در آزمون تی تفاوت معنی داری بین میانگین نظری تحقیق (٣=M) و میانگین تجربی حاصل از نتایج آزمون (٣٤٥=M) وجود دارد (٠٠٥>P) و در نتیجه فرضیه نقش دوره های آموزش دروس آموزش قرآن و دینی بر تغییر رفتار مبتنی بر آموزه های دینی مورد تایید است . نتایج فرضیه دوم در آزمون تی تفاوت معنی داری بین میانگین نظری تحقیق (٣=M) و میانگین تجربی حاصل از نتایج آزمون (٣٤٧=M) وجود دارد و نقش دوره های آموزش دروس آموزش قرآن و دینی بر حسن خلق و نیک رویی مبتنی بر آموزه های دینی مورد تایید است . نتایج فرضیه سوم در آزمون تی نشان داد که تفاوت معنی داری بین میانگین نظری تحقیق (٣=M) و میانگین تجربی حاصل از نتایج آزمون (٣٣٩=M) وجود دارد و نقش دوره های آموزش دروس آموزش قرآن و دینی بر رعایت ادب و نزاکت مبتنی بر آموزه های دینی مورد تایید است . نتایج فرضیه چهارم در آزمون تی تفاوت معنی داری بین میانگین نظری تحقیق (٣=M) و میانگین تجربی حاصل از نتایج آزمون (٣٦٠=M) وجود دارد و نقش دوره های آموزش دروس آموزش قرآن و دینی بر احسان به پدر و مادر و مربی مبتنی بر آموزه های دینی مورد تایید است .
خلاصه ماشینی:
"008 احسان به پدر و مادر و مربی مبتنی بر آموزه های دینی دانش آموزان در فضای مدرسه و جامعه نتایج آزمون تی نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین میانگین نظری تحقیق (٣=M) و میانگین تجربی حاصل از نتایج آزمون (٣٦٠=M) وجود دارد (٠٠٥>P)و در نتیجه فرضیه تحقیق مورد تایید است .
784 رعایت ادب و نزاکت مبتنی بر آموزه های دینی دانش آموزان در فضای مدرسه و جامعه نتایج آزمون تی نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین میانگین نظری تحقیق (٣=M) و میانگین تجربی حاصل از نتایج آزمون (٣٣٩=M) وجود دارد (٠٠٥>P) و در نتیجه فرضیه تحقیق مورد تایید است .
بنابراین بر پایه آزمون تی یک متغیره میتوان گفت که معلمین بیان داشتند که دوره های آموزش دروس آموزش قرآن و دینی و معارف اسلامی توانسته بر حسن خلق و نیک رویی مبتنی بر آموزه های دینی دانش آموزان در فضای مدرسه و جامعه موثر باشد و با توجه به اینکه میانگین تجربی کمی بیشتر از حد متوسط است ، بنابراین آموزش دروس آموزش قرآن و دینی و معارف اسلامی در این زمینه باید گسترش یابد."