چکیده:
تحقیق حاضر با عنوان « بررسی نقش سازمان یادگیرنده بر مدیریت دانش مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهرستان آمل» می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع زمینهیابی است. روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در یک نمونه 30 تایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ پرسشنامه سازمان یادگیرنده 89% و مدیریت دانش مدیران 97% اندازه گیری شد. نمونه آماری آن شامل 493 نفر که با استفاده از جدول مورگان 217 نفر به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شده است. اطلاعات بدست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون چندگانه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که میان سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش مدیران مدارس متوسطه از نظر یادگیرنده بودن با توجه به مؤلفههای مهارت شخصی، الگوهای ذهنی، چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی با وضعیت آرمانی در هر پنج اصل تئوری سنگه رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل نشان داد که میان سـازمان یادگیرنـده و مـدیریت دانش مدیران مدارس متوسطه از نظر یادگیرنده بودن با توجـه بـه مؤلفـه هـای مهـارت شخـصی، الگوهـای ذهنی، چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی با وضـعیت آرمـانی در هـر پـنج اصـل تئـوری سنگه رابطه معنی داری وجود دارد.
واژه های کلیدی: سازمان یادگیرنده ، مدیریت دانش ، مدیران مدارس مقدمه مفهوم سـازمان یادگیرنـده ١، از سـال هـای پایـانی قـرن بیـستم ، از جانـب محققـان و رهبــــــران سازمان ها همچـــــون ، پـدلر٢، تـام بویـدل ، جـان بورگـــــن ٣ ، آرجـریس ٤، شـون ، مارسیـــک ، 5 * استادیار و عضو باشگاه پژوهشگران جوان (ادب ) دانشگاه آزاد واحد رودهن ** کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن 1-learning organaization 4- Argris 2- Peddler 5- Marsik 13- Burgoyne واتکینز١، جفارت ٢ و مارکوآرت ٣ و نیز در آثار پیتر سنگه ٤، توجـه بـی شـماری را بـه خـود جلـب کرده است (شهایی،١٣٨٤).
m. Senge 2-Gephardt 5- Building learning organization 3- Marquardt سازمان یادگیرنده ، سازمانی است که تمامی اهداف ، استراتژیهـا، مقاصـد و فعالیـت هـای آن در راستای یادگیری کارکنان و سازمان (به عنوان کـل ) اسـت ، بـه طـوری کـه از یـک سـوکارکنان و سازمان از طریق یادگیری مستمر به اهداف خود خواهند رسـید و از طـرف دیگـر، بـرای سـازمان ، نوعی مزیت رقابتی نسبت به دیگر رقبا به دست میآید (اسماعیلی، ١٣٨٨).
٢- آیا بین مدل های ذهنی با مدیریت دانش مدیران ارتباط وجود دارد؟ برای پاسخ به سوال از رگرسیون چندگانه (٠٠٥>p) و از روش enter استفاده شد.