چکیده:
هدف از پژوهش حاضرشناخت رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانـش آمـوزان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی ٨٧-٨٦ بود. روش پژوهش توصیفی از نــوع همبـستگی اسـت .در این پژوهش هوش هیجانی، با استفاده از آزمون خودسنجی سیبریاشرینگ و پیـشرفت تحـصیلی از طریق میانگین نمرات ترم اول و دوم دانش آموزان در سال تحصیلـی ٨٧-٨٦ اندازه گیری شده اسـت . روش نمونه گیری تصادفی و طبقه ای نسبی بوده و با توجه به جـدول گرجـســـی ومورگـان حجـم نمونه آماری ٣٨٠ نفر دانش آموز انتخاب شده که ١٨ نفر آن دختر و ٢٠٠ نفر پـسر بودنـد. داده هـای جمع آوری شده از اجرای پرسشنامه با استفاده از روش های آمـار توصـیفی شـامل فراوانـی، فراوانـی درصد، میانگین ، انحراف استاندارد و نمودارها و آمـار اسـتنباطی شـامل آزمـون ضـریب همبـستگی و پیرسون و t گروه های مستقل از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیـل قـرار گرفـت . نتـایج بـه دست آمده نشان داد که مولفه های اصلی هوش هیجانی شامل خودانگیزی، خودآگـاهی، خـودکنترلی، هشیاری اجتماعی، مهارت های اجتماعی نام گذاری شـدند و در سـطح معنـاداری ٩٩% بـین هـوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین هوش هیجـانی دانـش آموزان دختــر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
H 3- Goleman 2- Gardner 4- Barr- on & Parker از طرف دیگر، وجود افراد مختلف علاقه مند به این رشته منجر به پیـدایش تعـاریف مختلـف کاربردی برای هوش هیجانی، ابزارهای اندازه گیری متنوع و ادعاهـایی مبنـی بـر اهمیـت ایـن موضوع شده است .
- بار- آن و پارکر(٢٠٠٠) هوش هیجانی را شکلی از هوش در نظر گرفته اند که از هیجانات و تفکر منتج می شود و به معنـی رسـیدن بـه سـاختار کلـی توانـایی هـای هیجـانی، شخـصی و اجتماعی است که بر توانایی مقاله با درخواست ها سازگاری و انطبـاق بـا محـیط پیرامـون کـه برای موفق شدن در برآوردن خواست های اجتماعی لازم است ، ارتباط دارد (به نقل از حاجلو، .
با توجه به تأثیر هوش هیجانی بر موفقیت های افراد، صاحب نظران و محققان گونـاگون (شامرادلو، ١٣٨٣؛ جاوید، ١٣٨١؛ بار- آن ، ١٩٩٧؛ گلمن ، ١٩٩٨؛ مایر و کارسو، ٢٠٠٢ به نقل از ابراهیمی، ١٣٨٣؛ دهشیری، ١٣٨٢؛ بار- آن و پارکر، ٢٠٠٠؛ وکسلر، ١٩٤٣ به نقـل از نیکـوبین ، 1- Sorandik ١٣٨٣؛ گلمن ، ١٩٩٨؛ پتریدس و فرنهـام ٢، ٢٠٠٢؛ آخونـدی، ١٣٧٦) نظریـات و دیـدگاه هـای متعددی را ارائه داده اند که به اهم این موارد اشاره می شود: - بار – آن (٢٠٠٠)در الگوی هیجانی خود تنها روابـط درون فـردی بـا خـودش و دیگـران را مورد توجه قرار نمی دهد، بلکه عناصری چون سازش ، تحمل فشار و خلـق عمـومی را نیـز از عوامل تشکیل دهنده هوش هیجانی می شمارد.