چکیده:
هدف از تدوين اين مقاله، تبيين و تحليل مفهوم تربيت جنسي و موانع و راهكارهاي مربوط به آن از منظر كارشناسان تربيتي مدارس متوسطه شهر كرمان است. در اين راستا بر اساس روش پديدارشناسي و شيوه نمونه گيري هدفمند، تجربه زيسته 12 نفر از مشاوران، معاونان پرورشي و دبيران ديني مدارس از طريق مصاحبه نيمه ساختار يافته جمع آوري شده است. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه چهار مولفه اصلي تربيت (تبيين، ارائه معيار، تحرك دروني و نقادي) كه وجه مميزه تربيت از شبه تربيت است، به درستي تحقق نيافته است. از دلايل نامطلوب بودن تربيت جنسي در جامعه، دو عنصر مهم «عامل نبودن متصديان تربيت به اصول اخلاق جنسي» و «ضعف شديد در ميزان آگاهي آن ها از نحوه تحقق تربيت جنسي» است. لازم به ذكر است به دليل عملكرد نامطلوب مسئولان تربيت در زمينه تبيين (مولفه اول تربيت) كه داراي عناصري همچون (ويژگي هاي تبيين كننده، شناخت مخاطب و روش هاي تبيين) است، ساير مولفه ها نيز به درستي شكل نگرفته اند.
خلاصه ماشینی:
از این رو پرسش های ذیل در مصاحبه ها طرح شده است : ١ـ معنا و مفهوم تربیت جنسی و ویژگی های فرد تربیت یافته جنسی از منظر شما چیست ؟ این ویژگی ها چگونه در فرد به وجود می آید؟ ٢ـ وضعیت تربیت جنسی در جامعه دانش آموزی و بزرگسال چگونه است و چه عوامل و زمینه هایی در پیدایش این وضعیت نقش داشته است ؟ ٣ـ به نظر شما، رسالت مسئولان تربیت جنسی (خانواده ، مدرسه ، رسانه و ...
احساس نیاز نکردن والدین به آموزش در این زمینه ، نبود فرهنگ مراجعه به مشاور در خانواده ها، محول کردن وظایف خود (والدین ) به مدرسه و بالعکس ، نبود ارتباط میان خانواده و دانشگاه ، چشم پوشی بیجای والدین از انحرافات فرزند، همراه شدن برخی والدین با بی اخلاقی های فرزندان به جای آموزش و اصلاح آن ها، ارائه آموزش ها به والدین به صورت مقطعی و موقتی (مانند مشاوره قبل از ازدواج به جای آموزش های مدون و پایه ای )، بی توجهی به تقدم اصل پیشگیری مقدم بر درمان در امر تربیت جنسی ، اغماض برخی مسئولان نسبت به واقعیت های نامطلوب جنسی در جامعه ، کتمان برخی مسائل ضروری و آموزش ندادن آن ها به دلیل پیش فرض های نادرست ذهنی (به عنوان مثال ترس از بی حیا شدن افراد) از جمله اشتباهات رایج در امر تربیت جنسی در جامعه است که مصاحبه شوندگان با ذکر مصادیق عینی ، به آن ها اشاره کرده اند.
راهکارهای ارائه شده برای تحقق تربیت جنسی در جامعه توسط افراد نمونه پژوهش نیز، مبتنی بر داشتن آگاهی در این زمینه ، عمل به وظایف و وجود یک عزم همگانی برای ایجاد هماهنگی بین آموزه های خانه ، مدرسه و جامعه است .