چکیده:
بعد از محیط خانواده، مدرسه و نظام آموزش و پرورش از دیگر مراجع اصلی جامعه پذیری کودک می باشد، که وی وارد آن می شود. مدرسه اولین محیط اجتماعی است که کودک ناچار است خود را با نظم و قوانین آن هماهنگ سازد. مدرسه به عنوان یک واحد کنترل اجتماعی لزوم رعایت مقررات و اصل پاداش و کیفر را نیز به کودکان آموزش می دهد.کودک در سنین مدرسه، در شرایط حساسی است که هم می توان نشانه های اولیه اختلالات رفتاری را در وی کشف کرد، و هم قابلیت اصلاح رفتار و بازگشتن وی به مسیر رشد مطلوب در این سنین، بسیار قوی است. مدرسه برای کودکانی که عوامل متعدد خطر خانوادگی را تجربه کرده اند، می تواند به عنوان محیطی آموزنده، حمایتگر، الگو بخش و کنترل کننده عمل نموده و کاستی های خانواده را جبران نماید.نکته مهم تمرکز مدارس به رفع نواقص و اختلالات کارکردی مدرسه به ویژه در مورد کودکان و نوجوانانی که در معرض خطر شکست تحصیلی و یا خطر ترک تحصیل قرار دارند، می باشد.
خلاصه ماشینی:
"، ضریب هوشی پایین، مشکل عدم تمرکز و برنامه ریزی، کمبود قدرت اله خسروشاهی، حیدر منصوری، ص11 خدابخش کتولی نژاد، "نقش خانواده در پیش گیری از جرم"، پیش گیری رشدمدار، مجموعه مقالات ارسالی اولین همایش ملی پیش گیری از جرم، دفتر تحقیقات کاربردی پلیس پیش گیری ناجا،چاپ اول، تهران، نشر حدیث کوثر، 1390،جلد دوم، ص 282 شهلا معظمی، ص 224 علی حسین نجفی ابرندآبادی، مباحثی در علوم جنایی ، ص 1281 امکانات تحصیلی، تبعیض و بی عدالتی مربیان و توبیخ و تشویق و تنبیه و تحقیر بی مورد، خصوصا در حضور سایر دانش آموزان و همچنین عدم کنترل و مراقبت در معاشرت و رفتار کودکان و نوجوانان در محیط مدرسه و در فاصله بین راه خانه و مدرسه از موثرترین این عوامل خطر در محیط مدرسه است که در انحرافات و بروز حالت خطرناک دانش آموزان نقش بسیار دارد.
4 همچنین رابطه صمیمانه میان دانش آموزان و معلمان و اولیای مدارس، توجه به شخصیت، استعدادها و توانایی های کودکان، افزایش آگاهی دانش آموزان، عدم تبعیض میان شاگردان، افزایش برنامه های علمی، تفریحی، ورزشی و استفاده از امکانات آموزشی مناسب، ایجاد انگیزه تحصیلی، شناسایی افراد ناهنجار و بزهکار و بررسی علل بزهکاری آنان توام با هدایت و کنترل مستمر، به کارگیری مناسب اصل تشویق و تنبیه، استفاده از کادر مجرب معلمان، مددکاران اجتماعی و مشاوران در مدارس، مشارکت دادن دانش آموزان و ایجاد حس مسئولیت در آنان و اصلاح روش های تدریس و ارزیابی، موجب کاهش زمینه های محمود اشراقی، محمدحسین یزدانی،ص 139 نفیسه متولی زادهنایینی، ص 131و 132 سیده رویا بارسلطان، ماه رخ بریری، محمد قاسمی، "تاثیر عملکرد خانواده در بروز جرم و پیش گیری از آن" ، پیش گیری رشدمدار، مجموعه مقالات ارسالی اولین همایش ملی پیش گیری از جرم، دفتر تحقیقات کاربردی پلیس پیش گیری ناجا،چاپ اول، تهران، نشر حدیث کوثر، 1390،جلد دوم، ص 55 ادریس آزموده، "نقش خانواده در پیش گیری از وقوع جرم" ، پیش گیریرشدمدار، مجموعه مقالات ارسالی اولین همایش ملی پیش گیری از جرم، دفتر تحقیقات کاربردی پلیس پیش گیری ناجا، چاپ اول، تهران، نشر حدیث کوثر، 1390، جلد دوم، ص 22 بزهکاری در محیط مدرسه میگردد."