چکیده:
اصلاح ذات البین یکی از باارزشترین پرسمانهای جوامع بشری است که قران و فقه به آن پرداخته است. هر جامعه رو به رشد نیاز به سازش و دوستی دارد تا در جامعه درگیریها را کمتر کرده و بیشتر به تواناییهای مینوی پرداخته شود ما در این نوشتار به معنی واژه اصلاح ذات البین پرداخته و پس آز آن دیدگاه قران و همچنین به احادیثی از رسول مکرم اسلام پرداختهایم و راههای گوناگون اصلاح ذات البین در جامعه بر پایه آیات و احادیث بیانشده است. این نوشتار که به صورت کتابخانه ای و به شیوه توصیفی تدوین گردیده، پاره ای از دستورات را مخصوصا در مورد اصلاح ذات البین در جامعه اسلامی ذکر مینماید.
خلاصه ماشینی:
"لذا بشر بعد از آنکه دریافت به تنهایی و به دور از همنوعان نمی¬تواند نیازهای خویش را برآورده سازد در پی رفع نیازها به زندگی اجتماعی روی آورد و از آنجایی که ادامه ی زندگی اجتماعی مسالمت آمیز، مستلزم وجود قواعد ومقرراتی حاکم بر افراد جامعه ودولت می باشد؛ دولتها دست به وضع قوانینی زدند ولی در بره های هدف مجازات ها فقط حمایت از اجتماع بود و به مجرم توجهی نمی شد چرا که معتقد بودند مجرم با اراده کاملا آزاد دست به ارتکاب جرم زده و مدیون جامعه شده و با تحمل مجازات دین خود را به جامعه اداء می کند و اجرای مجازات¬ها حد و حصری نداشت تا اینکه بکاریا با نوشتن کتاب رساله جرایم و مجازات ها، بی حد و حصر بودن مجازات ها و اختیارات نامحدود قضات را به باد انتقاد گرفت و در برهه¬ای معتقد بودند مجرم در انجام جرم هیچ گونه اختیاری از خود ندارد و تحت تأثیر جبر مرتکب جرم می¬شود و با تقسیم بندی کردن مجرمین، مجازات های هر گروه با گروه دیگر فرق د اشت و مجرم در دستگاه عدالت کیفری نقش محوری یافت لذا از این زمان به بعد بود که اصل فردی کردن مجازات ها توجه همگان را به خود جلب کرد و برای اجرای اصل نیاز به شناسایی و معرفی آنها بود که در ابتدا شناسایی با روش های غیرانسانی بود که با انسانی شدن حقوق کیفری و مجازاتها، شناسایی به روش های غیرانسانی (مثلا داغ گذاشتن) متروک گردید لذا ایده ثبت پشینه مجرم شکل گرفت."