چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت ها ي ارتباطی با رو یکرد د ینی بر عزت نفس و سلامت روان
دانش آموزان دختر انجام گرفته است. روش پژوهش«آزمایشی» از نوع «پیش آزمون – پس آزمون » با گروه کنترل است.
ابزارهای پژوهش، شامل پرسش نامۀ «عزت نفس» کوپر اسمیت و پرسش نامۀ «سلامت عمومی» کلبرگ بود. جامعۀ
آماری تمام دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر پرند در سال تحصیلی 1392 - 1393بود که از بین آنها به صورت
تصادفی و با روش نمونه گیري خوشه اي چند مرحله اي، 60 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جا یگزین شدند.
مداخلۀ آزمایشی بر روي گروه آزمایش به مدت 17 جلسۀ 70 دقیقه اي و یک بار در هفته اجرا شد. براي تحلیل داده ها ، از
آزمون هاي آماري تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت معنا داري بین
گروه آزما یش و کنترل وجود (P≤ 0/ و 001 F= 83/ و سلامت روانی ( 82 (F= 49/ و 32 P≤ 0/ میانگین عزت نفس ( 001
دارد. آموزش مهارت هاي ارتباطی با رویکرد دینی موجب بهبود عزت نفس و سلامت روانی دانش آموزان می شود.
Mental health and self- esteem are psychological issues that have long been considered by psychologists، physicians and religious scholars and have also been influenced by a set of social and cognitive factors. The purpose of this study is to investigate the effect of training communication skills adopting a religious approach on self- esteem and mental health of female students.
The research method is experimental using pre-test، post-test design with a control group. The instruments included the Cooper Smith`s self-esteem questionnaire (1986) and Goldberg General Health questionnaire (1988). The population of the research included all high school female students in Parand in the academic year 2013-2014. From among them، 60 students were randomly selected by multi stage- cluster sampling method and were then divided into two experimental and control groups. Intervention (communicative skills improving through a religious approach) was carried out on the experimental group for seventeen sessions، each lasting for seventy minutes and once per week. SPSS 14 and Ancova tests were used to analyze the collected data.
The results of Ancova showed that there was a significant difference in the means of the experimental and control groups in terms of self-esteem (F=49.32، P<0.001) and mental health(F=83.82، P<0.001).The communication skills training by using a religious approach was effective in the improvement of self-esteem and mental health of students.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل کواریانس چند متغیر برای بررسی اثر متغیر گروه بر عزت نفس و سلامت روان نام آزمون مقدار فرضیة df اشتباه df میزان df سطح معناداری آزمون اثر پیلایی 703/0 2 55 2/71 001/0 آزمون لامبدایی ویلکز 265/0 2 55 2/71 001/0 آزمون اثر هتلینگ 65/2 2 55 2/71 001/0 آزمون بزرگترین ریشهروی 66/2 2 55 2/71 001/0 همانگونه که در جدول 2 ملاحظه میشود، احتمال پذیرش فرض صفر برای تأثیر مداخلة مبتنی بر آموزش مهارت ارتباطی در عزت نفس (32/49 F=، (57و1) و 001/0P≤)از 05/0 کوچکتر است.
تحلیل کواریانس برای بررسی اثر متغیر گروه بر عزتنفس منبع تغییرات مجموع مجذورات درجة آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری گروه 387 1 65/424 32/49 001/0 پیشآزمون 854 1 5/814 6/94 001/0 خطا 491 57 61/8 کل 1788 60 همانگونه که در جدول 3 ملاحظه میشود، احتمال پذیرش فرض صفر برای تأثیر مداخلة مبتنی بر آموزش مهارت ارتباطی در سلامت روانی (82/83 F= ،(57و1) و 001/0P≤)از 05/0 کوچکتر است.
در این زمینه، نتایج پژوهش حاضر نشان داد آموزش مهارت ارتباط بر اساس آنچه در دین به آن توجه شده و در چارچوب آموزههای دینی، تأثیری معنادار و مثبت برسلامت روان و عزت نفس وخودباوری دانشآموزان دارد.
Hagigi, J, & et al, 2007, The effect of life skills training on mental health and self-esteem of first grade high school students of Ilam city, Journal of Education and Psychology, Ahwaz Chamran University, v.
Nazari, I, & Hoseinpor, M, 2009, The effectiveness of social skills on anxiety and self-esteem in high school girl students in Baghmlk city, Journal of new approach in psychology, v."