چکیده:
اين مقاله پيرامون مطالعه تطبيقي سرمايه اجتماعي در چهار بانک دولتي - ملي، ملت، تجارت و رفاه شهر کرمان است که از بين بانک هاي دولتي به طور تصادفي انتخاب شدند و از طريق پرسشنامه، داده هاي مورد نياز جمع آوري شد. براي تحليل داده هاي تحقيق و آزمون فرضيه هاي تحقيق از آزمون هاي ANOVA يک راهه، آزمون شفه و نيز آزمون T تک نمونه اي استفاده شد. نتايج اصلي تحقيق نشان مي دهد فقط بانک رفاه از لحاظ سطح سرمايه اجتماعي و نيز مولفه هاي تشکيل دهنده آن از بانک هاي ملي، ملت و تجارت تفاوت معني داري نشان مي دهد. همچنين نتايج تحقيق نشان داد مولفه شناسايي در کل سيستم بانکي، و شناسايي، تقابل و دو سويگي و روايت هاي مشترک در بانک ملت، شناسايي و تقابل و دو سويگي در بانک ملي، و تقابل و دو سويگي و روايت هاي مشترک در بانک تجارت از مقدار آزمون ((Test–T Value=4 تفاوت معني داري ندارند و در ساير مولفه هاي تشکيل دهنده سرمايه اجتماعي تفاوت معني داري نشان داده است. از اين نتايج چنين استنباط مي گردد اگر چه بانک هاي دولتي مورد مطالعه تابع سياست هاي مدون بانک مرکزي هستند، اما شکل گيري و توسعه سرمايه اجتماعي مي تواند بر روي بهره وري بانک ها از جهت جذب مشتري، ميزان سپرده گذاري و در نتيجه رقابت جويي تاثيرگذار باشد.
The present research was carried out on the comparative study of social capital in Kerman city public banks. The Present research method is descriptive and survey، and data collection tool is a questionnaire. Therefore، from among public banks، four banks (Melli، Mellat، Refah and Tejarat) were randomly selected. Three tests of one-way ANOVA، Scheffe، and one –sample T-test was used to analyze research data and test research hypotheses. The result of the study indicate that there is a significant difference between Refah bank and the other studied banks in terms of the level of social capital and its components. Also، the results of the study show that the component of identification in all the studied banks، the components of identification، reciprocity and shared narratives in Mellat Bank، the components of identification and reciprocity in Melli Bank and the component of reciprocity and shared narratives in Tejarat Bank are not significantly different from test value (t-test value: 4)، but there is a significant difference in the other components of social capital in the studied banks. Therefore، it is argued that، although the studied public banks follow from the formalized policies of Iran Central Bank، but forming and developing social capital can affect the productivity of banks in terms of customer attraction، retention and their competitiveness.
خلاصه ماشینی:
"٢-٢: فرضیه تحقیق برای انجام مطالعه تطبیقی سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در بـین بانـکهـای دولتـی شـهر کرمـان، فرضیه های تحقیق به شرح زیر تبیین می گردد: فرضــیه ١- بــین بانــکهــای مــورد مطالعــه از جهــت ســرمایه اجتمــاعی ســاختاری(پیوندهای شبکه ای، شکل و آرایش شبکه ها، مفید و مناسب بـودن پیونـدهای شـبکه ای)، سـرمایه اجتمـاعی ارتباطی (دوست داشتن ، اعتماد، شناسایی ، تقابل و دو سویگی )، و سـرمایه اجتمـاعی شـناختی (زبان مشترک، روایت های مشترک ) تفاوت معنی داری وجود دارد.
جدول (١): نتایج تعیین اعتبار و روایی ابزار سنجش سازههای تحقیق سازه های تحقیق AVE آلفـــــــای کرونباخ اعتبار مرکب میــانگین کــل عامل سرمایه ساختار ی - پیوندهای شبکه ای - مناسب و مفید بودن شبکه - شکل و آرایش شبکه ها 0/61 0/54 0/58 0/74 0/81 0/75 0/72 0/71 - 0/73 0/69 0/60 3/17 3/44 3/06 2/85 سرمایه ارتباطی - دوست داشتن - اعتماد -شناسایی -تقابل و دوسویگی 0/65 0/51 0/63 0/68 0/50 0/92 0/71 0/90 0/82 0/78 - 0/60 0/92 0/800/73 3/68 3/50 3/37 3/98 3/93 سرمایه شناختی - زبان مشترک - روایت های مشترک 0/65 0/57 0/54 0/86 0/74 0/81 - 0/76 0/81 3/67 3/95 3/79 سرمایه اجتماعی 0/89 0/94 - 3/55 منبع : محاسبات محقق ٣-٣= جامعه آماری تحقیق جامعه آماری این پژوهش را پرسنل بانکهای دولتی - بانک ملی ، بانک ملت ، بانـک تجـارت، بانک رفاه، بانک مسکن ، بانـک کشـاورزی، بانـک سـپه ، بانـک صـادرات- شـهر کرمـان تشـکیل می دهد."