چکیده:
هدف از اين پژوهش بررسي تاثير تدريس علوم تجربي، با استفاده از الگوي جديد مديريت آموزش، بر پيشرفت درسي دانش آموزان پسر سال سوم راهنمايي شهرستان بهارستان در سه حيطه دانش، نگرش و مهارت بوده است. در اين پژوهش نيمه آزمايشي با استفاده از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل، دو كلاس شامل ۶۸ دانش آموز به روش نمونه گيري در دسترس (يك كلاس ۳۴ نفري به عنوان گروه كنترل و يك كلاس ۳۴ نفري به عنوان گروه آزمايش) از دو مدرسه پسرانه مشاركت داشتند. اين دو كلاس طي ۱۴ جلسه ۷۵ دقيقه اي در مدت هفت هفته با محتواي درسي يكسان (فصل ششم كتاب علوم تجربي سال سوم راهنمايي: مبحث كار، انرژي و توان) آموزش ديدند. آموزش در گروه كنترل به روش سنتي و متداول و در گروه آزمايش بر اساس سناريوي تدريس الگوي مديريت آموزش انجام گرفت. ابزار گردآوري اطلاعات، آزمون دانشي معلم ساخته، پرسش نامه نگرش سنج احمدي (۱۳۸۹) و چك ليست مهارتي معلم ساخته، به ترتيب براي اندازه گيري پيشرفت درسي دانش آموزان در حيطه هاي دانش، نگرش و مهارت بود. روايي، پايايي و اعتبار صوري و محتوايي اين آزمون ها و ميزان انطباق آن ها با اهداف آموزشي و محتواي موضوع مورد آموزش نيز به وسيله تعدادي از اساتيد علوم تربيتي و سرگروه هاي درسي تاييد شد. نتايج تجزيه وتحليل داده ها با استفاده از تي (t) مستقل و تحليل كوواريانس نشان داد كه پيشرفت درسي دانش آموزان گروه آزمايش در حيطه هاي دانش و مهارت به نحو معناداري بيشتر از دانش آموزان گروه كنترل بوده، اما اين تاثير در حيطه نگرش معنادار نيست. بنابراين، كاربست ده گام الگوي جديد مديريت آموزش در كلاس هاي درس علوم تجربي به عنوان بستري مناسب جهت بهبود پيشرفت درسي دانش آموزان توصيه گرديد.
خلاصه ماشینی:
توسعۀکاربست الگوی جدید مدیریت آموزش در آموزش علوم تجربی محمدرضا بهرنگی 1 رحیمعلی نصیری ** آرش زبرجدی آشتی *** چکیده : هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تدریس علوم تجربی، با استفاده از الگوی جدید مدیریت آموزش ، بر پیشرفت درسی دانش آموزان پسر سال سوم راهنمایی شهرستان بهارستان در سه حیطۀ دانش ، نگرش و مهارت بوده است .
بهرنگی و یوســفی (١٣٩٢) نیز کارکرد الگوی مدیریت آموزش را، در ترکیب الگوهای تدریس برای افزایش توان دانشــی، توان مهارتی و توان نگرشــی دانش آموزان پســر پایــۀ اول راهنمایی در درس علوم تجربی که مشــغول به تحصیــل در دو کلاس ١٨ و ١٩ نفره بودند، مورد مطالعه قرار دادند، که نتیجۀ به دســت آمده بین میزان دانســته های دانش آموزان دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری را نشــان نداد.
برای این منظور سناریوی آموزشی فصل ششم کتاب علوم پایه سوم دورة راهنمایی ، بر اساس ده گام الگوی مدیریت آموزش ، متناســب با موضوع درسی مورد نظر، تحت نظارت و راهنمایی بهرنگی و همکاری دانشجویان محقق طراحی گردید و برای اجرا در اختیار معلم کلاس گروه آزمایش قرار گرفت .
به عبارت دیگر تدریس علوم تجربی با الگوی مدیریت آموزش در گروه آزمایش ، تفاوت معناداری در میزان مهارت های کسب شدة دانش آموزان دو گروه ایجاد کرده است .
طبق مندرجات جدول ٧ نتایــج آزمون های تی مســتقل و تحلیل کوواریانس در این مورد نیز نشــان میدهد که اســتفاده از الگوی مدیریت آمــوزش در تدریس علوم تجربی، تأثیر معناداری بر پیشرفت درســی دانش آموزان در حیطۀ مهارت دارد.