چکیده:
بتن هاي اليافي به طور گسترده اي براي بهبود خواص ديناميكي سازه هاي بتني در برابر اثر انفجار، ضربه و نفوذ در پروژه هاي نظامي، پدافند غيرعامل و مقاوم سازي مورد استفاده قرار مي گيرند. افزودن الياف به بتن سبب افزايش چقرمگي ، شكل پذيري ، مقاومت خمشي و كششي بتن به خصوص در برابر بارهاي ضربه اي و ديناميكي، كاهش پديده هاي قلوه كن شدن بتن و كنترل انتشار ترك مي شود. تحقيقات صورت گرفته در كشور بر روي بتن هاي حاوي الياف فولادي، بيشتر با استفاده از الياف وارداتي صورت پذيرفته است. در اين پژوهش، الياف فولادي توليد داخل كشور به منظور بررسي تاثير آن ها در بهبود خواص مكانيكي بتن مورد آزمايش قرار گرفتند. نتايج آزمايش نشان داد كه افزودن اين نوع الياف، در بهبود مقاومت فشاري، خمشي و كششي تاثير قابل توجهي داشته است. بنابراين انتظار مي رود با افزودن اين نوع الياف فولادي، مقاومت بتن در برابر بارگذاري هاي بسيار سريع نظير بارهاي ضربه اي و انفجار نيز افزايش چشمگيري داشته باشد. با طراحي و پياده سازي يك نمونه از سامانه مذكور، از اطلاعات فوق استفاده، و از موقعيت مكاني و شرايط محيطي نيرو اطلاع حاصل شد و وضعيت سلامتي و عملكرد نيرو با موفقيت تحت نظارت قرار گرفت. از نتايج حاصل مي توان در مديريت، برنامه ريزي و سنجش عملكرد تيم هاي امدادي در مواقع آموزش، مانور ها و عمليات نجات واقعي استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
"/ / <H7> (الف) (ب)</H7> <H7>شکل 9- (الف) مود شکست نمونه مکعبی بدون الیاف و (ب) مود شکست نمونه مکعبی با 5/1% الیاف تحت آزمایش فشاری</H7> <H7></H7> <H7>جدول 4- نتایج آزمایش تعیین مقاومت خمشی نمونههای منشوری</H7> <TD>طرح اختلاط بتن</TD> <TD>ردیف</TD> <TD>طول آزمونه (mm)</TD> <TD>عرض آزمونه (mm)</TD> <TD>ارتفاع آزمونه (mm)</TD> <TD>جرم آزمونه (kg)</TD> <TD>جرم مخصوص (kg/m3)</TD> <TD>بارگسیختگی (KN)</TD> <TD>مقاومت خمشی(Mpa)</TD> <TD>میانگین مقاومت خمشی (Mpa)</TD> <TD>افزایش مقاومت خمشی نسبت به نمونه شاهد (%)</TD> <TD></TD> <TD>1</TD> <TD>500</TD> <TD>102</TD> <TD>102</TD> <TD>450/11</TD> <TD>2201</TD> <TD>1230</TD> <TD>52</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>A</TD> <TD>2</TD> <TD>501</TD> <TD>102</TD> <TD>101</TD> <TD>400/11</TD> <TD>2205</TD> <TD>1215</TD> <TD>8/51</TD> <TD>52</TD> <TD>-</TD> <TD></TD> <TD>3</TD> <TD>502</TD> <TD>101</TD> <TD>100</TD> <TD>490/11</TD> <TD>2198</TD> <TD>1241</TD> <TD>2/52</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>1</TD> <TD>504</TD> <TD>104</TD> <TD>104</TD> <TD>940/11</TD> <TD>2185</TD> <TD>1130</TD> <TD>45</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>A5</TD> <TD>2</TD> <TD>500</TD> <TD>101</TD> <TD>100</TD> <TD>190/11</TD> <TD>2211</TD> <TD>1020</TD> <TD>45</TD> <TD>7/46</TD> <TD>10-</TD> <TD></TD> <TD>3</TD> <TD>504</TD> <TD>101</TD> <TD>103</TD> <TD>720/11</TD> <TD>2220</TD> <TD>1210</TD> <TD>50</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>1</TD> <TD>503</TD> <TD>100</TD> <TD>101</TD> <TD>480/11</TD> <TD>2255</TD> <TD>1475</TD> <TD>65</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>A10</TD> <TD>2</TD> <TD>503</TD> <TD>101</TD> <TD>101</TD> <TD>690/11</TD> <TD>2270</TD> <TD>1250</TD> <TD>54</TD> <TD>5/59</TD> <TD>14</TD> <TD></TD> <TD>3</TD> <TD>502</TD> <TD>100</TD> <TD>101</TD> <TD>500/11</TD> <TD>2265</TD> <TD>1360</TD> <TD>5/59</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>1</TD> <TD>500</TD> <TD>92</TD> <TD>100</TD> <TD>340/10</TD> <TD>2242</TD> <TD>1250</TD> <TD>61</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>A15</TD> <TD>2</TD> <TD>504</TD> <TD>105</TD> <TD>103</TD> <TD>370/12</TD> <TD>2263</TD> <TD>1985</TD> <TD>80</TD> <TD>82</TD> <TD>58</TD> <TD></TD> <TD>3</TD> <TD>503</TD> <TD>103</TD> <TD>100</TD> <TD>630/11</TD> <TD>2255</TD> <TD>1895</TD> <TD>84</TD> <TD></TD> <TD></TD> / <H7>شکل 10- مقاومت خمشی نمونههای مورد آزمایش</H7> / <H7>(الف)</H7> / <H7> (ب)</H7> <H7>شکل 11- مود شکست خمشی در الف) بتن غیرالیافی ب) بتن الیافی</H7> <H4>4-3- مقاومت کششی )روش دو نیم کردن(</H4> در جدول (5) نتایج آزمایش کشش برزیلی ارائه شده است."