چکیده:
مقدمه : با توجه به استفاده روزافزون نوجوانان از اينترنت و از سويي ديگر تلاش بسيج براي مصون بخشي آنان از آسيب هاي تهاجم فرهنگي و اخلاقي ناشي از آن، پژوهش حاضر درصدد بررسي مقايسه اي چگونگي استفاده از اينترنت در بين دانش آموزان عضو و غير عضو بسيج بر آمده است.
روش: در اين پژوهش همبستگي، تعداد 4155 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبيرستانهاي سراسر كشور در دو گروه عضو و غير عضو بسيج به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات عبارت بود از پرسشنامه اطلاعات دموگرافيك، پرسشنامه چگونگي استفاده از اينترنت و آزمون اعتياد به اينترنت.
نتايج : نتايج نشان داد كه در بين دانش آموزان عضو بسيج ميزان استفاده روزانه بيشتر و ميزان نظارت خانوادگي كمتر است. از سويي ديگر ميزان استفاده نامناسب از اينترنت از قبيل دوستيابي اينترنتي، چت، مشاهده آهنگ و عكس و فيلم با محتواي جنسي در بين دانش آموزان پسرعضو بسيج كمتر از سايرين است. همچنين بين مدت عضويت در بسيج و چگونگي استفاده از اينترنت رابطه همبستگي معكوس وجود دارد و اين ميزان در موارد ميزان چت، مشاهده عكس و فيلم با محتواي جنسي در سطح p≤0.05 معني دار است.
بحث: مي توان نتيجه گرفت كه مدت عضويت در بسيج موجب كاهش استفاده آسيب زا از اينترنت مي شود و صرف عضويت اوليه در بسيج عامل بازدارنده از آسيب ناشي از استفاده از اينترنت نيست