چکیده:
امروزه یکی از مشکلات رایج سازمانها، سکوت سازمانی است که با محدود کردن اظهارنظرکارکنان، سبب کاهش اثربخشی تصمیم گیریهای سازمانی و مانع تحول و توسعهسازمانی موثر می شود. از طرف دیگر مساله ترک خدمت کارکنان موثر و کارآمد و نیروهایمتخصص یکی دیگراز معضلات سازمانی است که برای مدیران سازمانهایی که درپی حفظ،نگهداری، بهبود و بهره وری نیروی انسانی خود می باشند به صورت یک مشکل جدی مطرحبوده و توجه خاصی را می طلبد. همچنین حمله عاطفی در محل کار نیز از مسائلی است که درسازمانها به وجود می آید. حمله عاطفی در محل کار یک مجموعه از حمله های هیجانیسیستماتیک می باشد. در سازمان هایی که حمله عاطفی اتفاق می افتد، عدم توافق و مخالفتظاهر می شود، ناراحتی ایجاد می شود و کارمندان به دنبال راه فرار هستند. در نتیجهسازمان کارکنان کلیدی خود را ازدست می دهد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرسکوت سازمانی بر تمایل به ترک خدمت به واسطه حمله عاطفی می باشد. جامعه آماریپژوهش، کارکنان موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی وغیر دولتی شهر مشهد می باشد کهتعداد آنها 083 نفر می باشد. نمونه آماری نیز شامل 191 نفر می باشد که به روش تصادفیطبقه ای انتخاب شده اند. برای جمع آوری دادهها از پرسش نامه استفاده گردید و برایآزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده شد. یافتههایحاصل از آزمون فرضیات نشان داد که سکوت سازمانی تاثیر مثبتی بر تمایل به ترک خدمتکارکنان دارد. سکوت سازمانی نیز بر حمله عاطفی تاثیر مثبت دارد. همچنین نتایج نشان دادحمله عاطفی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان تاثیر مثبت دارد و حمله عاطفی نقش واسطه ایبین سکوت سازمانی وتمایل به ترک خدمت ایفا می کند.
خلاصه ماشینی:
"٤. روش شناسی پژوهش تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر سکوت سازمانی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان با در نظر گرفتن نقش واسط حمله عاطفی در میان کارکنان موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی وغیردولتی شهر مشهد است .
با توجه به تایید تاثیر مثبت سکوت سـازمانی، هـم بـر روی تمایل به ترک خدمت و هم بر روی حملـه عـاطفی، مـدیران موسسـات آمـوزش عـالی، بهتراسـت شـرایطی را فـراهم آورنـد تـا کارکنانشان به ابراز عقاید، نظرات و پیشنهادات خود بپردازند تا از این طریق بتوانند به سازمان خود در جهت پیشـبرد اهـداف کمـک کنند، چرا که این کارکنان در صف اول رویارویی با دانشجویان قرار داشته و می توانند بسـیاری از مسـایل ومشـکلات را بـا تعامـل مناسب با دانشجو حل کنند و در جهت جلب رضایت دانشجو گام موثری بردارند که این گام ، در فضای رقابتی شدیدی کـه بـین ایـن موسسات وجود دارد می تواند کمک بزرگی به موسسات بکند.
لذا با توجه به تایید تاثیر مثبت و معنی دار حمله عاطفی برتمایل به ترک خدمت کارکنان ، مدیران موسسات بهتر است نسبت به از بین بردن حمله عـاطفی اقدام کنند چراکه اگر کارکنان این موسسات مورد حمله عاطفی قرار بگیرند، عدم توافق و مخالفت ها ظاهر می شود، کارکنـان ناراحـت شده ، انگیزه وخلاقیت خود را از دست خواهند داد.
Organizational Silence: A New Challenge for Human Resource Management; Athense University Ofeconomics and business, pp1-19."