چکیده:
يكي از مهمترين مزاياي برنامه ريزي كسب و كار خوب، موقعيت يابي استراتژيك است. به ويژه زماني كه تكنولوژي پيشرفته و رشد بازار به طور مداوم محدودتر و مشخص تر باشد، موقعيت يابي استراتژيك بسيار حياتي خواهد بود. شركت پتروشيمي بيستون يكي از شركت هاي فعال در توليد مواد پايه شوينده ها مي
باشد كه در گذشته فاقد مدل موقعيت يابي استراتژيك مدون بوده است. از اين رو، بسياري از فعاليت ها و تخصيص منابع شركت پيش از اين در يك راستا و مكمل نبوده اند. شركت همواره محصولات خود را با بررسي بازار محصولات موجود طراحي نموده و لذا در دوران فعاليت خود نتوانسته از جايگاه پيرو بازار به جايگاه رهبري ارتقا پيدا كند. با طراحي چارچوبي مدون جهت موقعيت يابي استراتژيك محصولات، شركت توان ارتقاي موقعيت در بازار را خواهد يافت و با پيش بيني عوامل تأثيرگذار بر موقعيت يابي استراتژيك، ديگر در مقابل ورود طرح ها و محصولات جديد دچار شوك نخواهد گرديد و به هدف اصلي خود كه دست يابي به جايگاه برتر توليد و صادرات مواد پايه شوينده در كشور و منطقه خاورميانه است، نزديك خواهد شد. اين مقاله به تبيين و ارزيابي موقعيت يابي استراتژيك شركت بيستون در صنعت پتروشيمي مي پردازد. نمونه آماري تحقيق 151 نفر از مديران و كارشناسان شركت پتروشيمي بيستون هستند كه به روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده انتخاب گرديده اند. به منظور جمع آوري داده ها به صورت ميداني از پرسشنامه استفاده
گرديده و روايي محتوا و پايايي آن توسط خبرگان و كارشناسان تأييد شده و ضريب آلفاي كرونباخ به دست آمده برابر با 0/978مي باشد. بر مبناي نتايج پژوهش، متغيرهاي ادراكي، متغيرهاي زمينه اي، متغيرهاي آميخته بازاريابي و متغيرهاي محيطي بر موقعيت يابي استراتژيك در شركت پتروشيمي بيستون اثرگذارند. بر اساس نتايج آزمون فريدمن، متغيرهاي محيطي داراي بيشترين تأثير و متغير هاي ادراكي
داراي تأثير كمتري در ايجاد موقعيت يابي استراتژيك در پتروشيمي بيستون هستند.
خلاصه ماشینی:
"بر مبنای یافته های تحقیق ، ارتباط مثبت و معنی داری میان متغیرهای مستقل توجه به نیاز مشتری ، ویژگی های ادراکی ، ارتباطات اثربخش ، معیارهای ذهنی ، ارزش های حاکم بر صنعت ، قیمت ، زنجیره تأمین ، پیچیدگی ، عوامل درونی ، نظام برنامه ریزی ، فرایندهای سازمانی ، محصول ، ترفیع ، شدت رقابت و منابع تکنولوژیکی با متغیرهای وابسته رشد و سودآوری ، سهم نسبی بازار، توان رقابت و جذب مشتریان وجود دارد.
جدول٢٣ : رتبه بندی متغیرهای اثرگذار بر موقعیت یابی استراتژیک بر اساس آزمون فریدمن متغیر تعداد میانگین رتبه مقدار خی دو درجه آزادی سطح معنی داری محیطی 151 2/75 زمینه ای 151 2/58 20/610 3 0/000 آمیخته بازاریابی 151 2/55 ادراکی 151 2/11 بحث ، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها در پژوهش حاضر، به بررسی رابطه میان متغیرهای مستقل چهارگانه ادراکی ، زمینه ای ، آمیخته بازاریابی و محیطی که در برگیرنده مؤلفه های " توجه به نیاز مشتری ، ویژگی های ادراکی ، ارتباطات اثربخش ، معیارهای ذهنی ، ارزش های حاکم بر صنعت ، عوامل درونی ، نظام برنامه ریزی ، فرایندهای سازمانی ، محصول ، قیمت ، زنجیره تأمین ، ترفیع ، شدت رقابت ، پیچیدگی و منابع تکنولوژیکی " هستند و متغیر وابسته موقعیت یابی استراتژیک که در قالب مؤلفه های "رشد و سودآوری ، سهم نسبی بازار، توان رقابت و جذب مشتریان " تعریف شده است ، پرداخته شده است ."