چکیده:
ما در عصري زندگی می کنیم که عصر شگفت انگیز دانش و اطلاعات،
عصر شتاب غیر قابل باور فناوري و خلاقیت است. با عمومیت یافتن سریع
دسترسی به کامپیوترها و تکنولوژي اطلاعاتی و رسانه هاي پیشرفته هیچ
کشوري نمی تواند اقتصاد قرن بیست و یکمی را بدون زیرساخت
الکترونیکی قرن بیست و یکمی اداره کند. طی این سالها، فرایند جهانی شدن
و سرعت پیشرفت هاي فن ی باعث دگرگون ی سر یع بازارها شده است .
موفقیت در بازارهاي پرچالش آ ینده مستلزم آمادگ ی لازم برا ي واکنش
آگاهانه و سریع است. واحدهایی از این آمادگی برخوردارند که در محیط ی
کاملاً رقابتی و به دور از حمایت هاي نامعقول فعالیت داشته باشند، محیطی
که در آن از شکل گیري موانع رقابتی بطور جدي و در صورت نیاز قانونی
جلوگیري به عمل آید، و بقاء و رشد در آن فقط در سا یه تأم ین رضا یت
بیشتر مشتري میسر گردد. در این تحقیق تلاش می شود تا با شناسا یی
انتظارات مشتریان، بازار و رقبا به ارائه راه کارهایی بپردازد. بدین منظور
براساس مدل هریسون و والکر که به 4 بعد رقابت گرایی، مشتر ي گرایی ،
بازارگرایی و عملکرد کسب و کار اشاره دارد، در بین 250 نفر از کارمندان
بانک ملی مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر می رسد بنابر باور برخ ی
از صاحبنظران، بازارگرایی با تأثیر از عملکرد کسب و کار بتواند به نتایج
مطلوبی برسد. از این رو به منظور بررسی فرضیه هایی که مبتنی بر مدل
این مطالعه می باشند، پرسش نامه ساخته شده پس از تأ یی د روایی و
پایایی، بین کارمندان بانک ملی شهرستان گرگان به عنوان جامعه آمار ي
توزیع گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ها، حاکی از آن بود که مشتر ي
گرایی در تعامل با رقابت گرایی و گرایش به بازارگرا یی تأث یر مؤثر ي بر
روي عملکرد کسب و کار دارد.
خلاصه ماشینی:
"بر طبق نتایج به دست آمده از ضریب مسیر و آماره t که در جدول ٤-٥ نشان داده اند، متغیر مشتری گرایی در سطح اطمینان ٩٥ درصد بر متغیر عملکرد کسب و کار تأثیر معناداری نداشته است ، (آماره t درون بازه منفی ٢ تا مثبت ٢ قرار گرفته است )، در نتیجه فرضیه اول تحقیق رد می گردد.
بر طبق نتایج بدست آمده از ضریب مسیر و آماره t که در جدول ٤-٥ نشان داده اند، متغیر رقابت گرایی در سطح اطمینان ٩٩ درصد بر متغیر عملکرد کسب و کار تأثیر معناداری داشته است ، (آماره t خارج بازه منفی ٣ تا مثبت ٣ قرار گرفته است ).
بر طبق نتایج بدست آمده از ضریب مسیر و آماره t که در جدول ٤-٥ نشان داده اند، متغیر بازارگرایی در سطح اطمینان ٩٩ درصد بر متغیر عملکرد کسب و کار تأثیر معناداری داشته است ، (آماره t خارج بازه منفی ٣ تا مثبت ٣ قرار گرفته است ).
نتایج حاصل از بررسی فرضیه سوم حاکی از آن است که بازارگرایی تأثیر مثبتی با عملکرد کسب و کار دارد در نتیجه به بانکها توصیه می شود هر چه بیشتر در این زمینه کوشا باشند چون بازارگرایی هم مشتری گرایی رو در بر دارد و هم رقابت گرایی رو، با تکیه بر این مورد می تواند عملکرد سازمان را هر چه بیشتر افزایش دهد.
تأیید فرض پنجم نشان داد رقابت گرایی بر بازارگرایی تأثیر مثبتی دارد پس با توجه به تأیید این فرض به بانکها توصیه می شود نسبت به رقبا از ابزارها و راه هایی برای ارائه خدمات جدید استفاده کنند که از پشتوانه قانونی برخوردار بوده و همچنین باعث جذب بیشتر مشتری هم شود."