چکیده:
هدف از اين تحقيق، تبيين شاخصهاي روان سنجي مقياس ايمني هيجاني[1] در دانش آموزان دوره متوسطه بود.گروه نمونه 765 نفر از جامعه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر شيراز بود كه به شيوه نمونه گيري خوشه اي انتخاب گرديدند. ابزار جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش پرسشنامه دلبستگي و ايمني هيجاني نوجوانان خدمات خانواده كيسي[2] بوده است. اين پرسشنامه شامل2 عامل و25 ماده است كه بر روي عامل اول (ايمني هيجاني)13 ماده و بر روي عامل دوم (تعلق)12 ماده قرار گرفته است. سوالات ابتدا به فارسي و دوباره به انگليسي برگردانده شد و مجدد به فارسي برگردانده و از لحاظ ادبي و روايي سوالات توسط اساتيد مرتبط تاييد شد. براي بررسي پايايي دروني پرسشنامه از روش هاي تنصيف و آلفاي كرونباخ استفاده شد كه يافتههاي حاصل نشان دهنده ي آن است كه پرسشنامه مذكور داراي سطح بسيار خوبي از همساني دروني و پايايي مي باشد. دادههاي حاصل از روش تحليل عاملي نشان دهنده ي اين بود كه ميزان بار عاملي همه آيتم هاي پرسشنامه ايمني هيجاني براي همه آزمودني ها (يك يا چند فرزندي همچنين براي دختران و پسران) بجز سوال شماره 9 بيشتر از 2/0 مي باشند كه به لحاظ آماري معني دار و قابل قبول مي باشند. در گام بعد، به منظور تاييد سوالات پرسشنامه براي متغير ايمني هيجاني تحليل عاملي تاييدي انجام شد. با انجام تحليل عاملي مرتبه اول براي متغير ايمني هيجاني براي همه آزمودني ها، همه بارهاي عاملي بجز سوال 9، بالاتر از 3/0 به دست آمد كه اين سوالات و متغير را براي تحقيق مناسب مي سازد. بنابراين، روايي و پايايي پرسشنامه ايمني هيجاني (با حذف سوال 9)، هم براي گروه آزمودني هاي چند فرزندي و همه آزمودني ها تاييد شد در مجموع نتايج نشان داد كه اين ابزار براي تحقيق در ايران قابل استفاده مي باشد.
Aim: The purpose of this research was to check the psychometrics properties of Emotional Security Questionnaire in Shiraz high school students. Method:, the sample consist of 765 high school students (first grade to Pre-university) consisting of 405 girls and 360 boys The sampling method was cluster sampling. In this research the data were gathered by Belonging and Emotional Security questionnaires. The results evaluated on the basis of approval factor analysis by LISREL-8.5 and alpha coefficients by SPSS-21. Results: The result revealed that the amounts of science for all emotional security questions (one or more children) had acceptable reliability and validity (Except question number 9).Conclusion: In sum by eliminating the question No.9, the result showed the psychometric properties of the emotional security questionnaire for the high school students and their parents.
خلاصه ماشینی:
"داده های حاصل از روش تحلیل عاملی نشان دهنده ی این بود که میـزان بـار عـاملی همـه آیتم های پرسشنامه ایمنی هیجانی برای همه آزمودنیهـا (یـک یـا چنـد فرزنـدی همچنـین بـرای دختران و پسران ) بجز سؤال شماره ٩ بیشتر از ٠/٢ میباشند که به لحاظ آماری معنـی دار و قابـل قبول میباشند.
(2008 1 - Emotional Security 2 - principle of holism 3 - Olson 4 - attachment 5 - Bowlby 6 -Alegre 7 - Benson 8 - Fu 9 -Kaestle 10 -Smith 11 -Emotional Insecurity Theory - EST 12 -Ego 13-Hall 14 -Frey 15 -Cushing 16 -Freundlich 17 -Brenner عدم ایمنی هیجانی تأثیرات زیادی را بر زندگی افراد میگذارد.
قره باغی، وفـایی و الهیـاری در سـال 1- Casey Family Services 2- Belonging and Emotional Security Tool ١٣٨٨ تحقیقی با عنوان «ایمنی هیجانی در خانواده ، ارزیابی شناختی کودک از تعارضـات والـدین و نشانه های آسیب شناختی کودک: بررسی ساز و کارهای تعدیل کننده » انجام دادند یافته های ایـن پژوهش بیانگر نقش ایمنی هیجانی در خانواده به عنوان یک عامل محافظ محیطی و نقـش ارزیـابی شناختی کودک از کشمکش های والدین به عنوان یـک عامـل خطـر درونـی، در کـاهش و افـزایش نشانه ها آسیب شناختی عاطفی و رفتاری کودکان است .
(25) My foster parent(s) gives me gifts that are just as good as the gifts they give to other youth in the family ترجمه پرسشنامه ایمنی هیجانی نوجوانان دانش آموز گرامی: این پرسشنامه از احساسات شما میپرسد."