چکیده:
اين پژوهش كاربردي باهدف بررسي متغيرهاي موثربرتوسعه مشاغل خانگي ازديدگاه زنان روستايي در شهرستان اسلام آباد غرب و كارشناسان، با روش توصيفي - پيمايشي در سال 90 انجام گرفته است. جامعه آماري پژوهش شامل15000زن روستايي و50 كارشناس صاحبنظر در زمينه مشاغل خانگي مي باشد، حجم نمونه براساس جدول مورگان 375 نفرزن روستايي و 50 نفركارشناس تعيين گرديده است. روايي پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پايايي آن با روش آلفاي كرونباخ(72/.)تاييد شد، روش نمونه گيري به صورت طبقه اي با انتساب متناسب بودكه در دو مرحله انجام شد. نتايج نشان مي دهند كه مهم ترين متغيرهايي كه باعث توسعه مشاغل خانگي مي شود از ديد زنان: داشتن مهارت، تخصص و تجربه، انگيزه ي كسب استقلال بيش تر، معرفي و ديدار با الگوها و افراد موفق است، اما مهم ترين اين متغيرها ازديدكارشناسان: برگزاري كلاس هاي آموزشي، برطرف نمودن نياز مالي زنان، ايجاد بازار محلي براي فروش محصولات است. هم چنين، نتايج نشان مي دهد: بين سطح تحصيلات و عضويت در تشكل ها با ايجاد و توسعه شغل خانگي توسط زنان رابطه معناداري وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"همان گونه که جدول ١ نشان می دهد، اولویت بندی عوامل از دید زنان و متخصصان یکسان نمی باشد برای مثال ، زنان داشتن مهارت و تخصص را مهم ترین عامل توسعه مشاغل خانگی می دانند، اما متخصصان این گویه را در اولویت نهم قرار داده اند و یا انگیزه ی کسب استقلال دومین اولویتی می باشد که زنان آن را دلیل تمایل خود به سمت مشاغل خانگی می دانند، اما از نظرکارشناسان این گویه در اولویت دهم می باشد و از اهمیت کم تری نیز برخوردار است ،همچنین معرفی و دیدار با الگوها و افراد موفق را زنان یک عامل انگیزاننده قوی می دانند که سبب ایجاد تمایل در آن ها جهت توسعه ی مشاغل خانگی می شود و می توان گفت این عوامل بیش تر شخصی و فردی می باشند در مرحله بعد زنان نقش دولت را در تمایل خود به سمت مشاغل خانگی مهم می دانند برای مثال ، ساماندهی و حمایت بیش تر از مشاغل و قرار دادن مشاغل گوناگون زیر حمایت ارگان های مربوطه ،ایجاد مکان هایی برای فروش محصولات و برگزاری کلاس های آموزشی گوناگون برای زنان با توجه به علاقه شان را در تمایل خود مهم می دانند، اما از دید زنان دسترسی به وام ،ایجاد بازار محلی برای فروش ، نیاز مالی و داشتن اوقات بیکاری زیاد را در تمایل خود به سمت مشاغل خانگی خیلی مهم نمی دانند، که این نشان می دهد برای زنان انگیزه های مادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار نمی باشد و تأثیر زیادی در تمایل زنان به سمت مشاغل خانگی ندارد."