چکیده:
هدف اصلي اين پژوهش ارزيابي قابليتهاي كارآفريني دانشجويان دختر بمنظور اعتبار بخشي و
باز انديشي در كاركردهاي برنامه هاي درسي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي ايران مي باشد. جامعه
91 مي باشد - آماري اين پژوهش، دانشجويان شاغل به تحصيل دانشگاه كاشان در سال تحصيلي 90
كه به روش نمونهگيري طبقهاي تعداد 412 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند.
ابزار جمع آوري داده ها در اين پژوهش پرسشنامههاي مشخصات عمومي و قابليت هاي كارآفريني
است. ضريب پايايي از روش آلفاي كرونباخ 89 /. برآورد شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از
شاخصهاي آمار توصيفي و استنباطي استفاده گرديد. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد كه
ميان دانشجويان دختر و پسر در نمره كل كارآفريني و مؤلفه هاي ريسك پذيري و خلاقيت تفاوت
معناداري وجود دارد. با اين حال، ميان دانشجويان دختر دانشكدههاي گوناگون از نظر قابليت هاي
كارآفريني تفاوت معنا داري وجود ندارد. افزون بر اين، يافته ها نشان داد كه ميان دانشجويان دختر
سال نخست و چهارم از نظر ميزان برخورداري از قابليت هاي كارآفريني تفاوت معناداري وجود
ندارد. اين امر به نوبه خود نشان دهنده عدم موفقيت و ناكارآيي برنامههاي درسي دانشگاهي در
رشد و پرورش قابليت هاي كارآفريني دانشجويان بوده و ضرورت تدوين و اجراي برنامه هاي درسي
خاصي كه محور آن آموزش و توسعه قابليتهاي ياد شده باشد را گوشزد م يكند.
خلاصه ماشینی:
"بدین رو در عرصه ی جهانی ، زنان خلاق ، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان ، منشأ تحولات بزرگی در زمینه های صنعتی ، تولیدی و خدماتی شده اند و نقش آنان به عنوان موتور توسعه 1 -development 2 -prerequisite 3 -entrepreneurship 4 -capabilities 5 -entrepreneur human اقتصادی ، قهرمانان ملی و توسعه صنعتی ، محرک و مشوق سرمایه گذاری ، عامل ایجاد اشتغال ، گزینه اصلی انتقال فناوری و عامل رفع خلل و تنگناهای بازار، در جوامع تبیین یافته است ( ,Arasti .
رضایی و رهسپار (٢٠٠٩ ,Rahsepar &Rezaei ) نیز در پژوهش خود به بررسی ویژگی های کارآفرینی دانشجویان پرداخته و نشان دادند که دانشجویان دختر و پسر در مؤلفه های روحیه کارآفرینی ، نیاز به موفقیت و نیاز به استقلال دارای تفاوتی معنا دار بوده ولی در زمینه مرکز کنترل درونی ، خلاقیت و ریسک پذیری این تفاوت معنا دار نمی باشد.
پرسش دوم : آیا میان دانشجویان دختر دانشکده های گوناگون از نظر قابلیت های کارآفرینی تفاوت معناداری وجود دارد؟ جدول ٣- میانگین و انحراف معیار نمره کل کارآفرینی و مؤلفه ها به تفکیک دانشکده دانشکده آماره استقلال ریسک انگیزه کنترل خلاقیت کارآفرینی طلبی پذیری پیشرفت درونی میانگین 4/06 3/5 20/2 6/85 25/45 73 ریاضی انحراف 0/84 1/74 3/38 2/93 4/64 6/3 معیار میانگین 4/25 3/7 20/7 7/6 25/82 74/5 فیزیک انحراف 1/16 1/7 3/06 2/5 3/7 5/3 معیار میانگین 4/11 4/4 21/06 7/2 25/3 73/5 شیمی انحراف 0/9 1/31 2/75 2/42 4/14 5 معیار میانگین 4/14 4/01 20/6 6/7 25/8 73/4 مهندسی انحراف 1/14 1/7 3/8 2/12 4/5 6/9 معیار میانگین 4/04 3/5 21/3 7/04 25/7 73/9 علوم انحراف 1/07 1/8 3/7 2/27 4/4 5/9 انسانی معیار میانگین 4/4 3/73 20/5 6/7 24/6 72/3 انحراف 1/08 1/95 3/3 2/5 4/2 5/03 معیار جدول ٣ نشان می دهد دانشکده فیزیک در نمره کل کارآفرینی نسبت به دیگر دانشکده ها دارای میانگین بالاتر و دانشکده معماری و هنر از میانگین کمتری برخوردار است ."