چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل محتواي کتب درسی تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول در
مورد ترویج و تعمیق فرهنگ حجاب بر اساس اهداف سند تحول بنیادین انجام شده است. روش
پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماري پژوهش شامل کتاب درسی تفکر و
سبک زندگی دوره متوسطه اول بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماري، نمونه و جامعه آماري
یکسان بودند. براي گردآوري دادهها از سیاهه تحلیل محتواي حجاب و عفاف بر اساس سند تحول
بنیادین استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. واحد تحلیل، جمله هاي
موجود در کتاب درسی بود. بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها از محاسبه فروانی و درصد استفاده شد
1 درصد / و نتایج پژوهش نشان داد که در کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به مقدار 25
0 درصد به ارایه الگوي لباس و پوشش / به اقناع فکري براي پذیرش قلبی و درونی حجاب؛ 49
0 درصد به ارایه خدمات جسمی و روحی توجه شده / مناسب در راستاي تقویت مراتب اسلامی؛ 21
است و جلب مشارکت سازنده خانواده در اشاعه حیا و عفاف مورد غفلت قرار گرفته است. هم چنین،
در کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هشتم به هیچ کدام از این ابعاد توجه نشده است.
خلاصه ماشینی:
"بمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از محاسبه فروانی و درصد استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که در کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به مقدار ١/٢٥ درصد به اقناع فکری برای پذیرش قلبی و درونی حجاب؛ ٠/٤٩ درصد به ارایه الگوی لباس و پوشش مناسب در راستای تقویت مراتب اسلامی؛ ٠/٢١ درصد به ارایه خدمات جسمی و روحی توجه شده است و جلب مشارکت سازنده خانواده در اشاعه حیا و عفاف مورد غفلت قرار گرفته است .
پایه حجاب بر اساس ابعاد حجاب و عفاف تحصیلی سند تحول مجموع بنیادین جلب مشارکت شناختی عاطفی عملکردی هفتم سازنده خانواده در فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد اشاعه حیا و عفاف -- -- -- -- -- -- -- -- مجموع جمله های مرتبط با حجاب 2/50 36 مجموع جمله های نامرتبط با حجاب 97/50 1401 مجموع جمله های مندرج در کتاب 100 1437 جلب شناختی عاطفی عملکردی مجموع مشارکت فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد سازنده -- --- -- -- -- -- -- -- هشتم خانواده در اشاعه حیا و عفاف مجموع جمله های مرتبط با حجاب -- -- مجموع جمله های نامرتبط با حجاب 100 2337 مجموع جمله های مندرج در کتاب 100 2337 بحث و نتیجه گیری پرسش کلی پژوهش : تا چه مقدار در کتاب درسی تفکر و سبک زنـدگی دوره متوسـطه اول بـه ترویج و تعمیق فرهنگ حجاب با توجه به اهداف سند تحول بنیادین توجه شده است ؟ همان گونه که از داده های جدولهای یک تا چهار بر میآید، در کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم و هشتم ابعاد اقناع فکری برای پذیرش قلبی و درونی حجاب؛ ارایه الگوی لباس و پوشش مناسب ؛ ارایه خدمات جسمی و روحی و جلب مشارکت سازنده خانواده در اشاعه حیا و عفاف مورد غفلت قرار گرفته است ."