چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي كيفي عوامل تربيتي موثر در ميزان جامعه پذيري كودكان است. جامعه آماري، مادران آسيب پذير 25 تا 40 ساله را در بر ميگيرد كه حداقل داراي يك فرزند 6 تا 12 ساله هستند. 15 نفر از اين مادران به روش نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند. روش تحقيق كيفي بوده و به منظور گردآوري اطلاعات از تكنيك مصاحبه استفاده شد. رويكرد نظري مورد استفاده در اين مقاله بر پايه نوع خانوادهها، جامعهپذيري و زنان آسيب پذير مي باشد. زنان آسيب پذير انتخاب شده زنان معتاد و زنان همسر معتاد هستند. براي بررسي عوامل تربيتي موثر بر جامعه پذيري لازم بود در ابتدا مدل تربيتي خانواده ها مورد بررسي قرار گيرد. در نهايت عوامل تربيتي موثر به صورت سه عامل نگرش ها و باورها، همدلي و وابستگي دسته بندي شد و ميزان جامعه پذيري كودكان در خانواده با توجه به اين عوامل بررسي شد. نتايج اين پژوهش نشان داده است كه اكثر اين فرزندان به دليل عدم وجود امنيت رواني در خانواده هايشان و همچنين طرد شدن از طرف جامعه، جامعه پذيري مناسبي ندارند؛ ولي در صورت ايجاد بستر مناسب و رفع مشكلات مي توانند عضو موثري در جامعه باشند.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش سبک فرزندپروری مادران آسیب پذیر که شامل زنان معتاد یا زنان دارای همسر معتاد، زنان مطلقه و زنان روسپی که در معرض خطر و ارتباط آن با جامعه پذیری این فرزندان هستند مورد بررسی قرار گرفته است و نشان خواهیم داد که بیش از نیمی از مادران برخلاف آنچه در کودکی با آنها رفتار شده است به روش سهل انگارانه با فرزندان خود رفتار میکنند و مابقی به روش استبدادی و منطقی با آنها برخورد میشود.
جدول ١: ماتریس مضامین (بررسی میزان نگرش و باورها، همدلی و دلبستگی در مادران آسیب پذیر) جامعه پذیری فرزندان مادران آسیب دیده معتاد همسر معتاد نگش ها و باوها باورهای مؤثر در زنان معتاد باورهای مؤثر در زنان همسر معتاد ر ر 85 35 عوامل هدل همدلی مؤثر در زنان معتاد همدلی مؤثر در زنان همسر معتاد اعتقادی می 60 45 دلتگ دلبستگی مؤثر در زنان معتاد دلبستگی مؤثر در زنان همسر معتاد بسی 50 65 نمودار ١: تحلیل مضمون شبکه ای مادران آسیب پذیر / مدل تربیتی فرایند جامعه پذیری فرزندان و مادران آسیب پذیر / مادران آسیب پذیر شامل / / معتاد همسر معتاد / جامعه پذیری فرزندان / / / نگرش ها و همدلی دلبستگی باورها / / تعامل غیرکلامی اختلال رفتاری / / از بین بردن اعتقاد به خدا تربیت دینی مهارت با فرزندان فرزندان در اثر / / و مهربانی او کودک تصمیم گیری حس کنجکاوی تنبیه / / شخصیت ابراز محبت احترام دو طرف / / / / حس جبر یا اختیار در بیاعتمادی به کنترل کننده والد والدین و فرزندان محیط خانواده دنیای بیرون اعتمادبه نفس / / / استقلال نظارت بر علاقه قلبی و الگوبرداری از / / / تأثیر وراثت در نوع نگرش والد عاطفی بین فرزند و والدین توسط رفتارهای فرزندان نسبت به فرزند فرزندان عملکرد والد والد فرزندان / / / رفتار فرزندان آیینه حفظ شخصیت فضای امن روانی ترحم نسبت به القای حس / / / پیش داوری سرخوردگی به رفتار والدین فرزندان برای بیان احساسات فرزندان رفتار فرزندان فرزندان فرزندان / / آموزش لازمه ی اعتقاد به ترس اعتماد به رفتار تعامل صحیح تأثیر نزدیکی / / / / درک فرزندان جسمی بر آرامش تربیت در تربیت صحیح فرزندان اجتماعی فرزندان / / تربیت فرزندان اعتقاد به سخت گیری رابطه عمیق و پایدار گوش دادن فعال سازش با فرزندان / / / / مسئولیت پذیری یا آزادی درتربیت به فرزندان برای جلب اعتماد به عنواالهیوظیفه صحیح فرزندان آنها بین والد و فرزندان ٧."