خلاصه ماشینی:
"تا اینجا همهچیز خوب بود تا اینکه نوبت به آشنایی با اولیا و بیان اهداف و منشور آموزشی درس علوم برای سال تحصیلی رسید.
از معلم پرسیدم: شما بهعنوان معلم علوم در این مدرسه مشکلی ندارید؟ آیا نیاز به حمایت اولیا از لحاظ تأمین وسایل آموزشی دارید؟ و او جواب داد: نه.
ـ نحوة آموزش او به این ترتیب بود که بچهها خط به خط کتاب کمکآموزشی را میخواندند و برای دوستان خود توضیح میدادند و بدینترتیب نکتههای مهم درس بدون توضیح و توجه کافی به فراموشی سپرده میشد.
ـ یکی از کارهای تعجببرانگیز آن معلم این بود که به دانشآموزان گفته بود فصلی از علوم را که از کتاب حذف شده بود برای آزمون بخوانند.
به راستی اگر علوم درس زندگی است، چرا زندگی برای این دختران جوان اینقدر مشقتبار و دلهرهآور شده بود؟ چرا دانشآموزان آن شور و رغبت اول سال را برای کلاس علوم نداشتند؟ چرا معلم با سختگیریهای غیرضروری سعی در ارزشیابی این دختران نوجوان داشت و از نمونه سؤالهایی آزمون میگرفت که انگیزه دانشآموزان را تا بینهایت از بین میبرد؟!"