چکیده:
اين تحقيق با هدف بررسي اثربخشي آموزش هوش معنوي، بر افسردگي و شادكامي دانشآموزان دختر سال اول متوسطه انجام شد طرح پژوهش از نوع نيمه آزمايشي با روش پيشآزمون- پسآزمون با گروه كنترل و مرحله پيگيري بود.جامعه آماري شامل كليه دانشآموزان دختر سال اول متوسطه شهركرمانشاه درسال تحصيلي1392بود. با روش نمونهگيري خوشهاي يك دبيرستان انتخاب و از جمعيت 127نفري دانشآموزان سال اول دبيرستان مذكور، 64 نفر كه نمره بين 5 تا 39 را درآزمون افسردگي بك و نمره شادكامي زيرخط برش (42-40) مقياس شادكامي آكسفورد راكسب نمودند، انتخاب شده و پس از همتاسازي به تصادف در دو گروه 32 نفري آزمايش و كنترل گمارده شدند. آموزش هوش معنوي براي گروه آزمايش، طي 9 جلسه120دقيقهاي برگزار گرديد. پس از اجراي جلسات آموزشي ميزان افسردگي و شادكامي هر دو گروه مجدد سنجيده شد. بهمنظور بررسي پايداري اثر آموزش، 2ماه بعد هر دو گروه مورد پيگيري قرار گرفتند. نتايج تحليل كوواريانس نشان داد كه ارتباط منفي معناداري بين هوش معنوي و افسردگي و ارتباط مثبت و معناداري بين هوش معنوي و شادكامي وجود دارد (001/0P<). اين يافته نشانگر آن است كه با ارتقاي هوش معنوي ازطريق آموزش، افسردگي دانشآموزان كاهش و شادكامي آنها افزايش مييابد. همچنين آموزشها با فاصله زماني دو ماه نيز پايدار بود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره برروی میانگین های پس آزمون افسردگی گروه آزمایش و گروه کنترل با کنترل پیش آزمون منبع SS درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنی داری مجذور اتا پیش آزمون ٧٤٧/٤٧ ١ ٧٤٧/٤٧ ١٤/٨٦ ٠/٠٠١ ٠/٢٢ گروه ٨٣٩/٠٤ ١ ٨٣٩/٠٤ ١٦/٦٨ ٠/٠٠١ ٠/٢٤ خطا ٢٥٦٤/٤٧ ٥١ ٥٠/٢٨ کل تصحیح شده ٤١٥٩/٧٠ ٥٣ همان گونه که در جدول ٦ آمده است برای بررسی تاثیر مداخلـه بـر نمـره کـل افسـردگی از آزمـون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد، نتایج نشان داد مقـدار F در ایـن آزمـون بـرای گـروه هـا ١٦/٦٨ میباشد که در سطح ٠٠٠١>P معنادار است و این بدان معنـی اسـت کـه آمـوزش هـوش معنوی بر افسردگی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه تاثیر معنی دار دارد طبق جدول ٦، میـزان مجذور اتا ٠/٢٤ میباشد که نشان میدهد ٠/٢٤ تفاوت های فردی در میـزان افسـردگی مربـوط بـه تفاوت های فردی در نوع آموزش های گروهی بوده است ."