چکیده:
با توجه به اهميت توليدات كيوي در ايران و ضرورت حضور در بازارهاي جهاني، بررسي وضعيت صادرات در مقابل رقبا از اهميت بالايي برخوردار است . اين مطالعه به بررسي مزيت صادراتي كيوي ايران در مقابل رقبا مي پردازد . نتايج بررسي مزيت نسبي آشكار شده نشان داد كه مزيت صادراتي ايران طي سال هاي 2005-1990، رشدي مناسب داشته كه شاخص مزيت نسبي آشكار شده متقارن نيز بيانگر اين مطلب بوده است . كم ترين مقدار شاخص مزيت نسبي آشكار شده ، مربوط به سال 1999، با مقدار 669/1 و بيش ترين مقدار نيز برابر 620/10، مربوط به سال 2005 و رشد آن طي سال هاي مورد بررسي 863/88 درصد بوده است . رابطه ي مزيت صادراتي كيوي ايران با صادرات آن در سطح بالايي معني دار شد . افزايش مزيت صادراتي شيلي ، اثر منفي و معني داري بر مزيت صادرات ايران داشته و با افزايش مزيت صادرات شيلي ، صادرات شيلي جايگزين صادرات ايران مي شود . همچنين با افزايش مزيت صادراتي نيوزيلند ، مزيت صادراتي ايران نيز تقويت شده است . با افزايش مزيت وارداتي كيوي تركيه و روسيه ، مزيت صادراتي ايران افزايش خواهد يافت . با توجه به اين كه تركيه و روسيه به ترتيب بزرگترين واردكنندگان كيوي ايران هستند ، به منظور تقويت مزيت صادراتي ايران ، توجه به اين بازارهاي هدف از اهميت شايان توجهي برخوردار خواهد بود.
Regarding the importance of kiwi production in Iran and
necessity of penetrating global markets, surveying of export situation in
the presence of competitors is essential. This study aims to explore
export advantage of Iran’s kiwi against its main rivals. Revealed
comparative advantage (RCA) investigation results showed that export
advantage of Iran was increased during 1990-2005 period. Minimum and
maximum amounts of the index were 1.669 and 10.620 for 1999 and
2005, respectively showing total growth of 88.863. Export advantage of
Iran’s kiwi was significantly related to its export. Increase in export
advantage of Chile’s kiwi had negative impact on Iran’s advantage
indicating that Chile’s export could replace Iran’s export. New-Zeeland’s
export advantage supports Iran’s export advantage. Furthermore, an
increase in import advantage of Turkey and Russia as major importers of
Iran’s kiwi would increase Iran’s export advantage. It is suggested that
these potential markets need to be taken into consideration in the future.
خلاصه ماشینی:
"در میان رقبای اصلی ایـران ، همان گونه که از جدول (٣)، پیداست ، افزایش مزیت صـادراتی ایتالیـا ، شـیلی ، فرانـسه ، هلنـد ، اسپانیا و آمریکا ، با مزیت صادراتی ایران طی دوره ی ٢٠٠٥-١٩٩٠، رابطه ی منفی داشته اسـت و رقابت ایران با این کشورها شدیدتر بوده است ، اما از این میان رابطه ی منفی مزیت صادراتی شیلی با مزیت صادراتی ایران در سطحی مناسب (٥ درصد) معنی دار بوده و همچنین از میـان کـشورهای نامبرده شده بزرگترین اثر منفی (٠/٤٩٧-) را داشته است ، لذا ابا توجه به این کـه شـیلی سـومین صادرکننده ی کیوی در جهان است و با توجه به نتایج جدول (٤)، رقابت ایران در بازارهای جهـانی با این کشور جدی تر از سایر رقباست .
با توجـه به این نتایج ، مزیت صادراتی سایر کشورهای رقیب با ایران در رقابت معنی داری نبوده اند ، اما آنچه مهم است آن است که مزیت وارداتی در کشورهای ترکیه و روسیه ، اثر بـسیار شـایان تـوجهی بـر بهبود مزیت صادراتی ایران داشته است ، لذا با توجه به این که در سـال ٢٠٠٥ ایـن دو کـشور بـه ترتیب رتبه ی هشتم و نهم واردکنندگان جهانی را به خود اختصاص داده اند ، سیاست گذاری ها باید برمبنای حفظ این دو بازار هدف بزرگ ایران بوده و با انجام فعالیت های بازاریابی سهم صادراتی آن افزایش یابد ."